تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 6017
تاریخ : ۲ بهمن, ۱۳۹۸ :: ۸:۵۴
مشکلاتی که دانش‌آموزان دیرآموز با آن مواجهند

محمد محمدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۹۳ دانش‌آموز دیرآموز در مقطع  ابتدایی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: حدود یک هزار و ۳۱۱ نفر از این تعداد در پایه اول و دوم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه ضریب هوشی این تعداد از دانش‌آموزان بیشتر بین ۷۱ تا  ۸۵ است، افزود: این تعداد از دانش‌آموزان با سایر دانش‌آموزان در یک کلاس و در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: غنی نبودن محیط فرهنگی و اجتماعی کودک عامل موثری در پایین بودن ضریب هوشی دانش‌آموزان دیرآموز محسوب می‌شود.

محمدی ادامه داد: از مشکلات عمده این دانش‌آموزان ناتوانی در هماهنگ شدن با برنامه درسی مدرسه، ضعف‌های جدی در موضوعات اساسی همچون حساب کردن، خواندن و نوشتن، عقب ماندگی در پیشرفت تحصیلی در مقایسه با سایر دانش‌آموزان، کاهش تمرکز بر موضوعات یاددهی و یادگیری، بد خطی و نارسا نویسی و ناتوانی در حل مسائل درسی است.

 وی تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های جبرانی، طراحی تکالیف هدفمند، آموزش به والدین این دانش آموزان، طراحی فیلم‌های آموزشی و محتوای الکترونیکی از جمله اقداماتی است که برای این دانش آموزان انجام گرفته است.

محمدی گفت: از سوی دیگر باید از سوی معلمان برای این دانش‌آموزان کلاس‌های جبرانی برگزار شود تا عقب‌ماندگی آن‌ها جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی آموزش و پرورش استان آمادگی هرگونه حمایت از این دانش‌آموز وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: شناسایی و تشخیص این دانش آموزان در مرحله اول با معلم‌های کلاس درس است و در صورت نیاز به اقدامات تخصصی به مراکز توانبخشی و مشکلات یادگیری ارجاع داده می‌شوند که در آن‌جا اقدامات تخصصی برای این افراد اجرا خواهد شد.

محمدی با اشاره به اقداماتی که در سطح استان برای این دانش آموزان صورت گرفته است، گفت: مهم‌ترین این اقدامات طراحی و اجرای طرح مداخله در فرآیند آموزش دانش‌آموزان دیرآموز و دارای مشکلات یادگیری به منظور جلوگیری از شکست تحصیلی آن‌ها در دوره ابتدایی و اختصاص ۲۵ میلیون تومان اعتبار جهت اجرای این برنامه  در سال جاری است.

وی در پایان گفت: دانش آموزان دیرآموز در چند محور مهم همچون ضعف در حافظه بصری، حافظه شنیداری، تمییز شنیداری و عدم تمرکز در مقایسه با هم سن و سالان خود ضعیف عمل می‌کنند و جداسازی آن‌ها از لحاظ علمی مناسب نیست  و این افراد تنها به فرصت بیشتری  برای یادگیری نیاز دارند و حضور آن‌ها در مدارس عادی برای دانش آموزان عادی نیز موثر است.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.