تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 5640
تاریخ : ۲۸ دی, ۱۳۹۸ :: ۱۰:۱۹
آسیب سیل به 56 مدرسه فرسوده/ لزوم مرمت 285 مدرسه سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمیدرضا رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضعیت مدارس  این استان در مناطق سیل‌زده، اظهار کرد: با توجه به تحقیقات میدانی، 56 مدرسه داریم که قبلاً هم در نوبت تخریب و بازسازی بودند و اکنون باید این کار سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: این مدارس به لحاظ سنی، قدمت بالایی دارند و باید تخریب شوند؛ هرچند سیل مزید بر علت شده و باعث شده برای تخریب و نوسازی آماده شوند.

رخشانی با بیان اینکه برای ساختن 56 مدرسه با 200 کلاس به 40میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم گفت: همچنین 285 مدرسه داریم که به تعمیرات جزئی با 10 میلیارد تومان نیاز دارند.

وی ادامه داد: با توجه به سیلی که آمده و وارد کلاس و قسمت‌های اداری شده، بخشی از میز و صندلی و وسایل و ملزومات اداری خراب شدند و خساراتی به مجموعه این 10 شهرستان وارد شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان  تصریح کرد: باید از وزارت آموزش و پرورش تشکر کنیم. 20 کامیون تجهیزات با ارزش 3 میلیارد تومان ارسال کرده اند که ملزومات به‌زودی به دست همکاران می‌رسد.

وی با بیان اینکه در مجموع50 میلیارد تومان برای ساخت فضا و تامین تجهیزات نیاز است، گفت: جامعه خیرین استانی و کشوری پای کار هستند و همراهی میکنند.

رخشانی اضافه کرد: یک تیم از خیرین وارد شده و تیم دیگر نیز به‌زودی وارد استان می‌شوند. اینها 30 درصد این هزینه را تأمین می‌کنند و مابقی را از دولت انتظار داریم کمک کند که یقینا دولت با توجه به شرایط و بحران ایجاد شده همراهی خواهد کرد؛ از آن سو وقتی خیرین 30 درصد تعهد می‌دهند دولت هم متعهد تأمین اعتبار مابقی می‌شود.

رخشانی با بیان اینکه ساخت مدارس سه کلاسه تا مهر تمام می‌شود، گفت: تکمیل مدارس 12 و 18 کلاسه به بازه زمانی 12 و 18 ماهه یا بیشتر نیاز دارد؛ استان شرایط خاصی دارد و جزو رتبه‌های آخر از حیث فضای آموزشی است و توجه خاصی خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: 50 کانکس بارگیری شده و به سمت استان می‌آید تا دانش‌آموزان مدارسی که بحرانی هستند در کانکس‌ها تحصیل کنند.

* ایجاد اتاق گفت‌وگو با اولیا 

نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه آموزش و پرورش جزیی از جامعه است، اظهار کرد: گویی آموزش و پرورش سازمانی است که درون خودش مشغول مجموعه‌ای فعالیت‌هاست و جامعه چندان احساس نیازی به آن نمی‌کند؛ در حالی که یادگیری منحصر به مدرسه نیست و موقعیت‌های یادگیری باید متنوع باشد که بخش عمده ای به بیرون مدرسه هم برمی‌گردد.

عباسپور افزود: در کشورهای دیگر در نهادهای اجتماعی که حول محور مدرسه هستند، جایگاه‌هایی برای یادگیری درنظرگرفته شده است اما در ایران موقعیت یادگیری و بسترهای یادگیری فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی متولی نیست، گفت: شوراهای آموزش و پرورش باید ورود کنند و نقش پررنگی ایفا کنند؛ رئیس شورای آموزش و پرورش در هر استان، استاندار است و آموزش و پرورش سازمانی نیست که وظایفش در درونش متمرکز شود؛ تعلیم و تربیت فراسازمانی است و اغلب دستگاه‌ها باید مشارکت کنند و موقعیت‌های یادگیری باید در خارج از آموزش و پرورش فراهم شود.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: محیطی که مدرسه در آنجا قرار دارد، دیگرانی هم هستند که این اختیار را دارند که ورود پیدا کنند؛ مثلا در شورای آموزش و پرورش مسؤول اداره بهداشت و.... همه عضو هستند و تعلیم و تربیت یک موضوع محدود در درون مدرسه نیست.

عباسپور درباره ارتباط انجمن اولیا و مربیان با دیگر نهادها گفت: هفته قبل نمایندگان اولیا و مربیان نشست رودررو با وزیر داشتند و اتاق گفت‌وگو با اولیا را ایجاد کرده‌ایم که از مسؤولان محلی دعوت می‌کنند که در قالب طرح مدرسه محله است و پیشنهاد دادیم دو ساعت طرح بوم را خود اولیا و مربیان پر کند.

وی با اشاره به اینکه آتش‌نشانی و ناجا هم برنامه هایی در مقاطعی برای مدارس دارند اما اینها انسجام یافته نیستند، بیان کرد: شورای آموزش و پرورش باید به این فعالیت‌ها انسجام دهد.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.