تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 5626
تاریخ : ۲۸ دی, ۱۳۹۸ :: ۹:۴۳
پشتیبانی مدارس ژاپن با شهرداری‌هاست/ کاهش یک کیلوگرمی میانگین اضافه وزن دانش‌آموزان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره اینکه «سهم آموزش و پرورش چند درصد درآمد تولید ناخالص ملی است؟»، اظهار کرد: سهم آموزش و پرورش حدود 2 درصد است؛ یک نکته مهم دیگر اینکه گردش مالی پسماند تهران مساوی با گردش مالی آموزش و پرورش شهر تهران و هر دو، 2 هزار میلیارد تومان است؛ از این عدد بخوانید که جایگاه آموزش و پرورش کجاست.

وی افزود: 98 درصد اعتبارات ما صرف حقوق و مزایای پرسنلی می‌شود و 2 درصد برای اداره تمام برنامه‌ها باقی می‌ماند؛ بودجه وزارت آموزش و پرورش از 14 هزار میلیارد تومان در سال 92 امسال به بیش از 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. بودجه افزایش یافته اما شرایط اقتصادی همین است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه هرچه از آموزش و پرورش انتظار دارید به 2 درصد بودجه باقی مانده برمی‌گردد، گفت: روزی یک مأموریت جدید هم به دوش آموزش و پرورش گذاشته می‌شود؛ یکی از ماموریت‌های ما حرکت به سمت مهارت محوری است اما آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند.

وی تصریح کرد: برخی مؤسسات به دنبال فرهنگسازی مهارت نیستند و تنها وقتی مثلا با کمبود آب روبه‌رو می‌شویم به دنبال تغییر فرهنگ الگوی مصرف می‌روند؛ در صورتی که باید آینده‌پژوه باشیم و نه آینده‌نگر.

فولادوند ادامه داد: اگر می‌خواهیم فرهنگ درست را توسعه دهیم باید از پیش‌دبستانی شروع کنیم؛ ایجاد تغییرات برای فرهنگ مصرف آب در دانش‌آموزان کلاس دوزادهم مشکل‌تر است تا سنین پایین‌تر.

وی اضافه کرد: مطالبه ما از دستگاه‌هایی که از ما انتظار دارند این است که همراهی کنند چرا که ترویج فرهنگ مصرف صحیح، یک روز و دو روزه، شدنی نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با طرح این پرسش که شهرداری از این 2000 میلیارد تومان گردش مالی پسماند، چقدر صرف فرهنگسازی می‌کند، گفت: وظیفه ما تدریس برنامه درسی ملی است و از آن عدول نکرده‌ایم؛ آموزش و پرورش به مأموریت خودش عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه بخشی از آموزش‌ها باید آموزش‌های غیررسمی باشد، افزود: نیازهای اولیه دانش‌آموزان لباس، خوراک، آموزش و درمان است اما نیازهای ثانویه چیست؟ کسب مهارت‌ها، گسترش نشاط اجتماعی، افزایش سطح مهارت های ارتباطی و اجتماعی، سبک زندگی، ارتقای سطح جامعه پذیری و زیست جمعی جزو نیازهای ثانویه است.

فولادوند ادامه داد: برای رفع نیازهای ثانویه باید سایر نهادها کمک کنند. طبق سند تحول بنیادین، دستگاه‌های مختلفی شرکای سند هستند؛ آنها از ما مطالبه دارند در حالی که خودشان باید پاسخ دهند چه کمکی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این شرکا در شورای آموزش و پرورش هر استان عضو هستند. مشکل ما عدم حضور شرکا در برنامه‌هاست؛ حتی دربحث مهارت‌های زیستی، طرح بوم یعنی برنامه ویژه مدرسه را در متوسطه اول اجرایی کردیم اما باز آموزش و پرورش در این طرح هم تنهاست.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تمام افراد جامعه از مسیر آموزش و پرورش عبور می‌کنند، گفت: ما بیکار هم ننشسته‌ایم و برای ایجاد سلامت جسمی، روحی و رفتاری چندطرح بزرگ را در دست اجرا داریم که طرح نماد با مشارکت هشت سازمان از جمله آنها است.

وی تأکید کرد: المپیادهای درون مدرسه ای در راستای ایجاد فرهنگ ورزش همگانی و قهرمانی اجرا می‌شود و میانگین اضافه وزن دانش‌آموزان حدود یک کیلوگرم کاهش یافته است. اما اینکه انتظار داشته باشیم سریع فرهنگ را تحت تاثیر قرار دهد مشکل است و باعث می‌شود درجا بزنیم.

فولادوند افزود: در ژاپن کار پشتیبانی مدارس با شهرداری‌هاست؛ اگر بنا باشد همه کارها را خود مدیر انجام دهد دیگر وقتی برای ابداع و خلاقیت ندارد؛ آموزش و پرورش به تنهایی متولی تعلیم و تربیت نیست و تمام بودجه را هم به آموزش و پرورش نمی‌دهند پس باید مهندسی فرهنگی تغییر کند و فضایی ایجاد شود که مدیران با دست باز با خلاقیت و نوآوری برنامه‌هایی برای نهادینه سازی فرهنگ زیست محیطی و سایر حوزه ها اجرا کنند. 

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.