تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 5409
تاریخ : ۲۵ دی, ۱۳۹۸ :: ۱۴:۴۴
آموزش انگلیسی به زبان اشاره در دستور کار /تبدیل کتاب فارسی اول ابتدایی به این زبان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، دکتر محسن غفوریان با بیان اینکه  ناشنوایی معلولیت ارتباطی است، اظهار کرد: ناشنوایی قبل از اینکه حس شنوایی را محدود یا کمتر کند، یک معلولیت یا محدودیت ارتباطی است.

وی تصریح کرد: تمام برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی به دنبال برقرار کردن این ارتباط است که در این زمینه خوشبختانه تجربیات داخلی و خارجی وجود دارد.

 غفوریان ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش  استثنایی ضمن استفاده از لب خوانی در شیوه ارتباط و آموزش برای ناشنوایان از زبان اشاره بهره کامل می بریم.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از سال ۹۷ ، آموزش زبان اشاره را در دستور کار خود قرار داده و امروز زبان اشاره به عنوان ابزار آموزشی، برای فهم بهتر و ارتباط بیشتر، آموزش کیفیتر در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: ۹۰۰ هزار نفر ساعت زبان اشاره در کشور از سال ۹۷ تاکنون آموزش دیده‌اند و گروه هدف ما معلمان مدارس استثنایی والدین و معلمان مدارس عادی می باشند و حتی آموزش زبان اشاره به کادر نیروی انتظامی را هم در دستور کار خود قرار دادیم و قرار است آموزش زبان اشاره و خط بریل را به سر فصلهای دروس تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان اضافه کنیم که به زودی تصویب خواهد رسید.

 غفوریان افزود: امسال در روز جهانی معلولان با حضور دکتر حسینی برای اولین بار کتاب فارسی پایه اول ابتدایی به زبان اشاره تبدیل شده است و بحث آموزش  زبان اشاره انگلیسی نیز در دستور کار قرار دارد. 

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین یادآور شد: ما با نظر ریاست سازمان  با نهضت سواد آموزی و مرکز آموزش از راه دور  نیز برای افراد ناشنوا که بازمانده از تحصیل هستند، وارد مذاکره شدیم که با امیدواریم به زودی این سامانه آموزشی  نیز راه اندازی شود .

وی با بیان اینکه در بحث استفاده از ظرفیتهای تشکلهای غیر دولتی در حوزه ناشنوایان ارتباط خوبی با تشکلها داریم افزود: بهره گیری از نظرات گروه هدف در تصمیم سازیها در دستور کار سازمان قرار دارد. 

غفوریان افزود: البته یک سری محدویتهایی هم در این بخش وجود دارد و آن اختلاف نظرهای است که بین تشکلهای غیر دولتی ناشنوایان وجود دارد که این باید حل شود و باید به سمت همدلی پیش برویم. 

معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه گفت: دانش آموزان ناشنوا به لحاظ پایین بودن گنجینه لغاتشان در زبان نوشتاری دچار مشکل میشوند و ما برنامههایی در سال ۹۸ و ۹۹ برای این موضوع داریم و امیدواریم با مداخله بهنگام در پیش دبستانی با همکاری والدین گرامی بتوانیم این مورد را بهبود ببخشیم..

وی در خصوص رشتههای تحصیلی نیز بیان کرد: ما با توسعه رشتههای فنی و حرفه ای و کار و دانش سعی در افزایش حضور دانش آموزان ناشنوا در مدارس فنی و حرفهای و کارودانش بوده و هیچ رشتهای را حذف نکردهایم و حتی در تلاش ایجاد رشتههای جدید با رویکرد بومنگر برای دختران و پسران ناشنوا هستیم. 

معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوربا تاکید بر این مطلب که ما بر اساس سند تحول بنیادین، برای ایجاد فرصتهای برابر آموزشی، در توسعه رشتههای آموزشی سعی و تلاش کردهایم افزود: در مورد شرایط استخدام هم باید گفت که شرایط استخدامی توسط قانونگذار بررسی میشود ولی ماهم توصیهها و پیگیریهای لازم را انجام داده و خواهیم داد.

غفوریان ادادمه داد: ما همچنین در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان ۹۸ بسته آموزشی را  تولید کردهایم و در اختیار والدین کودکانی که تشخیص ناشنوایی دارند قرار داده‌ایم که این بسته در زمینههای مختلف آموزشی، توانبخشی و..... و آن چیزی که خانواده باید در ارتباط با این دانش آموزان بدانند را ارائه دادهایم.

وی موضوع بعدی را تربیت مدرسین آموزش زبان اشاره کرد و افزود: ما تمایل به همکاری با شبکه ملی ناشنوایان را داریم.

معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه ذات تشکلهای غیر دولتی احقاق حقوق معلولین است، تاکید کرد: ما سعی میکنیم که این هدف را با همکاری متقابل محقق سازیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، وی ضمن اعلام این مطلب که آموزشی که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی داده می شود یک آموزش رسمی است بیان کرد: آموزشی که در فضای بیرون از سازمان آموزش و پرورش استثنایی داده می شود غیر رسمی بوده و اگر در آموزش اختلاف نظرهایی وجود دارد به این علت است.

غفوریان در پایان گفت: ما در زمینه همکاریهای مشترک آموزشی و توسعه ارتباطات دانش آموزان به ویژه زبان اشاره و همچنین زبان نوشتاری دانش آموزان ناشنوا اعلام آمادگی میکنیم.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.