تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 5160
تاریخ : ۲۳ دی, ۱۳۹۸ :: ۱۱:۲۱
نبود نظام برنامه‌ریزی به آموزش‌وپرورش ضربه زده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، علی الهیار ترکمن در آئین تکریم و معارفه معاون حقوقی و امور مجلس و مدیرکل دفتر بودجه بابیان اینکه منابع به‌تنهایی کارآمد نیست و مهم‌تر از منابع فرایندها است که به‌کارگیری منابع را با نظام اثربخش به اهداف نزدیک می‌کند، اظهارکرد: در ابر سیستم آموزش ‌و پرورش منابع بسیار اهمیت دارد اگر در این سیستم منابع در فرآیندهای درست تعریف نشوند هیچ اثر مثبتی در آن سیستم مشاهده نخواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با بیان اینکه اسامی متعددی برای این معاونت مطرح می‌شود، گفت: با هر اسمی که کار کنیم اما وظیفه این معاونت، تامین منابع مالی، نیروی انسانی و فرآیندهای حاکم بر این منابع است. منابع مالی به تنهایی موثر نیست و مهم‌تر از منابع مالی فرآیند ناظر برآن منابع است. بنابراین در ابرسیستم آموزش و پرورش تعریف درست منابع اهمیت زیادی دارد. اگر منابع در آموزش و پرورش که ۱۰۵هزار واحد آموزشی و ۱۵میلیون دانش‌آموز و ۱میلیون پرسنل دارد را به درستی تعریف نکنیم این منابع درپیشبرد اهداف تاثیری نخواهند داشت.

وی بابیان اینکه فرایندها باید در قالب برنامه‌ریزی شکل بگیرد، گفت: آموزش‌وپرورش به دلیل نبود نظام برنامه‌ریزی ضربه خورده است و باید بر روی این موضوع حساس باشیم تا آسیب‌ها به نظام تعلیم و تربیت کمتر شود.

الهیار تصریح کرد: یکی از دفاتر تأثیرگذار بر فرآیندهای حاکم بر منابع؛ دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع است که برنامه‌های سالانه وزارت را به بودجه تعریف می‌کند و بر اساس سیاست بودجه کشور قرار می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه پرحجم‌ترین کار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع در دفتر بودجه است، اظهارکرد: در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا عملکرد برنامه‌ای داشته باشیم و بودجه براساس عملکرد تعیین شود، البته تخصیص‌ها ناکافی است و باعث می‌شود بر فعالیت‌های ما نیز اثر گذارد.

الهیار بابیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه دفتر بودجه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری است، گفت: بودجه تکنیک بین‌رشته‌ای است و باید با تحلیل همراه باشد. در 2.5 سال گذشته تلاش کرده ایم نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را اجرایی کنیم اما بودجه و تخصیص آن ناکافی است لذا کمبود بودجه خود را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی افزود: بودجه یک تکنیک بین رشته‌ای است و ۱۱کارکرد دارد که فقط یکی از کارکردهای آن‌ها به صورت پول است در حالیکه امروز بودجه فقط به پول تعریف و معنا می‌شود.

الهیار با تاکید براجرایی شدن بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در آموزش و پروش گفت: در نظام‌های سازمانی کارایی و بهره‌وری مهمترین اولویت سازمانها هستند لذا باید مانع از اتلاف منابع درآموزش‌وپرورش شد. در همین راستا دفتر بودجه باید تلاش کند با برنامه‌ریزی این مقدار اتلاف را کاهش دهد تا در بودجه عملکردی مطلوب داشته باشیم.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.