تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 3539
تاریخ : ۴ دی, ۱۳۹۸ :: ۹:۳۰
شهریه نه؛ هزینه خدمات آموزشی و پرورشی فوق‌برنامه

علی بیات در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت مدارس به صورت هیئت‌امنایی، اظهار کرد: هیئت‌امنایی شدن مدارس بر اساس قوانین، مقررات و بخشنامه‌های وزات آموزش و پرورش انجام می‌شود و هر مدرسه‌ای که شرایط لازم برای هیئت‌امنایی شدن را دارا باشد، با رعایت ضوابط مربوطه و با درخواست شورای مدرسه و تایید شورای آموزش و پرورش استان، می‌تواند به صورت هیئت‌امنایی فعالیت کند.

این مسئول با بیان اینکه سیاست فعلی اداره‌کل آموزش وپرورش استان، توسعه کمی مدارس هیئت امنایی نیست، بلکه هدف بهبود و سامان یافتن وضع موجود است، ادامه داد: باید توجه داشت که مدارس هیئت‌امنایی، مدارس دولتی هستند که فقط شیوه مدیریت آن، متفاوت با سایر مدارس دولتی است؛ به عبارت دیگر یک تیم کاری تحت عنوان هیئت‌امنا در مدیریت مدرسه، نقش اصلی و اساسی را ایفا می‌کنند. مدارس هیئت‌امنایی، مدارس خاص نیستند، بلکه کاملا دولتی بوده و سبکی از مدیریت مشارکتی را پیاده‌سازی می‌کنند.

وی با اشاره به دریافت شهریه توسط برخی مدارس، افزود: در مدارس هیئت‌امنایی چیزی تحت عنوان «شهریه» نداریم. آنچه در این مدارس مطرح است، نرخ خدمات آموزشی و پرورشی "فوق برنامه" است. نرخ خدمات فوق‌برنامه هزینه‌ اندکی است که مصوبه شورای آموزش و پرورش در هر منطقه بوده و به نحوی در برخی مناطق، نرخ فوق‌برنامه در حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار تومان بوده است.

بیات تصریح کرد: مدارس هیئت‌امنایی، می‌توانند ساعاتی را به فوق برنامه اختصاص دهند که در هر هفته برای دوره ابتدایی حداکثر هشت ساعت، دوره متوسطه اول ۱۰ ساعت و دوره متوسطه دوم ۱۲ ساعت است، مدارس هیئت‌امنایی منابع مالی خود را از طریق اعتبارات دولت، هدایا و کمک‌های مردمی داوطلبانه که در خارج از فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان و در چارچوب مقررات ابلاغی آموزش و پرورش دریافت می‌شود، تامین می‌کنند.

این مسئول یادآور شد: مبلغ مصوب فوق‌برنامه آموزشی و پرورشی این مدارس نیز با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده و تصویب هیئت‌امنا، در شورای آموزش و پرورش شهرستان تایید و به حساب مدارس واریز می‌شود؛ دریافت هرگونه مبلغی خارج از ضوابط و مقررات غیرقانونی بوده و طبیعتا مطابق قوانین و مقررات اقدام خواهد شد.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان، یادآور شد: شکل‌گیری مدارس هیئت‌امنایی در حقیقت برگرفته از اصلاح ماده ۱۱ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش (مصوب سال ۱۳۸۳) بود و در شورای عالی آموزش و پرورش به تایید رسید.

این مسئول، هدف از هیئت‌امنایی شدن مدارس را مشارکت علمی، فکری، عاطفی و فرهنگی اولیاء در اداره مدرسه و در مرتبه بعدی مشارکت اقتصادی دانست و گفت: مدارس هیئت‌امنایی به منظور اجرای سیاست مدرسه‌محوری و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی در مدارس و توسعه مشارکت‌های مردمی تشکیل می‌شود و هدف از راه‌اندازی مدارس هیئت‌امنایی، مشارکت افکار و خردجمعی در راستای بهبود و ارتقای مسائل آموزشی و پرورشی است.

بیات عنوان کرد: مدارس هیئت‌امنایی فرصت خوبی برای ارتقای مسائل آموزش و پرورش بوده، ولی اگر براساس آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی این وزارتخانه حرکت نکنند، سبب تهدید خواهند شد؛ به همین خاطر از ابتدای امسال‌ اقدامات جدی به منظور بررسی وضعیت مدارس هیئت‌امنایی شروع شده است. مدارسی که حدنصاب لازم را کسب نکنند یا شرایط لازم برای هیئت‌امنایی بودن را از دست بدهند، از جمع مدارس هیئت‌امنایی حذف خواهند شد و به حالت عادی بازخواهد گشت.

وی با اشاره به تفاوت مدارس دولتی و هیئت‌امنایی، اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های مدارس هیئت‌امنایی با عادی در این است که خود هیئت‌امنا سه مدیر را پیشنهاد می‌کند و مدیر بنا به انتخاب اداره آموزش و پروش و طبق ضوابط تایید می‌شود و می‌تواند مدرسه را اداره کند. روسای هیئت‌امنای مدارس نقش مهمی در افزایش روحیه مشارکت‌پذیری اولیا در مدارس دارند و امیدواریم روسای هیئت‌امنا بتوانند کمک‌کار و کمک‌حال خوبی برای مدیران مدارس باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، در سال‌تحصیلی جاری بیش از ۲۵ هزار دانش‌آموز در ۷۶ مدرسه هیئت‌امنایی مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.