تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 3483
تاریخ : ۳ دی, ۱۳۹۸ :: ۱۵:۱۸
تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت امکان پذیر است

حجت‌الاسلام علی ذوعلم سه‌شنبه سوم دی در آیین تقدیر از فرهنگیان برتر فارس در حوزه پژوهش در تالار سعدی باشگاه فرهنگیان شیراز، شعار امسال هفته پژوهش را " پژوهش ، خلاقیت و زندگی " عنوان کرد و گفت : هدف از  کار پژوهشی  تربیت دانش آموز پژوهش محور است که بتوانند با خلاقیت مسائل و  چالش‌های اساسی زندگی را حل کنند و به  سبک زندگی مطلوب و هویت سازی که در تعریف تربیت مطرح شده برسند . 

او یکی از اصول مهم برنامه درس ملی را یاد دهنده و یادگیرنده بودن معلم دانست و گفت: اگر شوق یادگیری در یک معلم ضعیف شود و شعله و عشق دست یابی به معرفت ، تجربه ، توان و مهارت بیشتر کم فروغ شود، در آن صورت جریان تعلیم و تربیت کند و گاهی متوقف خواهد شد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه تحول در نظام تعلیم و تربیت شامل افزایش توانمندی‌های فکری، معرفتی، اخلاقی و ایمانی در مجموعه آموزش و پرورش است ، عنوان کرد: اینکه امروز شوق پژوهشی و جریان تقویت پژوهش در مدارس رو به افزایش است خود یکی از اسناد تحولی است.

ذوعلم با اشاره به کاربرد  واژه پژوهش بخش‌های مختلف همچون صنعت، اقتصاد، حوزه‌های علمی و آکادامیک، پژوهش‌های راهبردی، حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، پژوهشهای کاربردی، بنیادین و  توسعه دهنده مرزهای دانش گفت: آنچه که از پژوهش در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد یک تعریف و برداشت مشخصی مبتنی بر هدف تربیتی است.

او تربیت را بستر ساز  یک فرآیند تحولی در جهت تکریم و تعالی هویت دانست و گفت: سالهاست که با این نظام حافظه محور حرکت کرده‌ایم  که خروجی آن دانش آموزانی تک بعدی خالی از مهارتهای اجتماعی و آسیب پذیر در برابر آسیبهای مختلف اجتماعی است و  لازم است چرخش از آموزش به تربیت داشته باشیم . 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور انواع پژوهش در آموزش و پرور ش را بنا به تعریف تربیت در سه سطح اکتشافی،تحلیلی و تجویزی تعریف کرد و گفت: پژوهش اکتشافی ارائه گزارش  از وضع واقع و موجود و مقدمه‌ای است برای  نقد  و تحلیل  در مرحله تحلیلی که بسیار پیچیده است، چرا که باید  علت یابی، مقایسه، داوری و نقد بر اساس  قرائن، مستندات ادله قاطع انجام شود.

ذوعلم افزود: همه تلاش ستادی ما در امر پژوهش همین است که زمینه را فراهم کنیم که معلمان هم  چالش‌های پیشرو را برطرف کنند و روش‌های تدریس نوین را تجربه کنند و  پژوهش محوری را در امر تعلیم و تربیت نهادینه کنیم.

او با تاکید بر اینکه تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است، گفت:  همه بخش‌های جامعه

اعم از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های تبلیغی ، دستگاه‌های فکری ، علمی و پژوهشی، رسانه ملی و همه رسانه‌ها و همه جامعه باید در خدمت ارتقای تعلیم و تربیت باشند .

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.