گاه این دردسرها از ایما و اشاره و یه توصیه ساده زبانی به عصبانیت و برخورد تند والدین هم میرسد و گاه حتی کتک کاری، هرچند دیگر این روزها خیلی کتک زدن باب نیست و از شیوه های تربیتی خیلی از والدین رخت بربسته اما بازهم هستند خانواده هایی که هنوز کتک زدن را شیوه تربیتی درست میدانند.
فردین منصوری سرپرست اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، به بیان راهکارهایی برای علاقمند کردن دانش اموزان به درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه شان پرداخت و گفت: درس خواندن با محدودیت هایی برای بازی کردن، تلویزیون نگاه کردن، پارک رفتن، حضور در جمع دوستان و خانواده و... برای دانش آموزان همراه است که خانواده ها با فراهم کردن شرایط مناسب باید زمینه های علاقمندی دانش آموزان به درس خواندن و انجام تکالیفشان را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: برنامه ریزی برای تدارک زمانهایی برای تلویزیون نگاه کردن، پارک رفتن و... میتواند در ترغیب دانشآموزان به انجام تکالیفشان اثرگذار باشد.
منصوری گفت: فضای حاکم بر خانواده نقش مهمی در ترغیب دانش آموزان به درس خواندن و انجام تکالیفشان دارد زیرا اگر خانوادهای برای یادگیری و مباحث علمی وقت نگذارند طبیعتا فرزندان آن خانواده هم تمایلی به درس خواندن و یادگیری نخواهند داشت.
سرپرست اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: صحبت های محاورهای اعضای خانوادهها و نحوه برخورد آنها با موضوع تعلیم و تربیت و دیدگاههایشان در مورد تحصیل نقش مهمی در علاقمند کردن و یا دور کردن دانشآموزان از درس و مدرسه دارد.
منصوری سپس با تاکید بر اینکه خانواده ها باید شرایط درس خواندن فرزندانشان را مهیا کنند، گفت: در نظر گرفتن اتاق اختصاصی برای درس خواندن دانش آموزان می تواند نقش مهمی در ترغیب دانشآموزان به درس خواندن داشته باشد البته خانواده هایی که چنین امکانی را ندارند می توانند با مراعات برخی موارد مثل تلویزیون روشن نکردن شرایط درس خواندن فرزندشان را فراهم کنند.
سرپرست اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه دانشآموزان برای درس خواندن نیاز به فضای آرام برای تمرکز کردن دارند، گفت: مهمانی و شب نشینی رفتنهای مداوم که در بین خانوادههای کرمانشاهی خیلی هم باب است فرصت درست خواندن را از دانشآموزان میگیرد و او را نسبت به درس خواندن و انجام تکالیفش بی رغبت می کند.
منصوری در ادامه با تاکید بر اینکه در درس خواندن دانشآموزان باید تاکید بر یادگیری باشد نه رفع تکلیف، گفت: خانواده ها باید شرایط فکر کردن برای فرزندانشان را فراهم کرده و به آنها فرصت فکر کردن بدهند و از این طریق آنها را به درس و تحصیل علاقمند کنند.
وی یکی از دلایل بی انگیزگی دانشآموزان به درس خواندن را در ضعیف بودن پایه آنها عنوان کرد و افزود: دانشآموزانی که پایه های قبلی و پیشنیازهای درسهای خود را به خوبی یاد نگرفتهاند تمایلی به درس خواندن ندارند به عنوان مثال دانش آموزی که حروف الفبا را به خوبی یاد نگرفته قطعا نمی تواند به راحتی بخواند و بنویسد و یا مثلا انشا بنویسد و طبیعتا به درس خواندن بی رغبت میشود.
سرپرست اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه یکی دیگر از دلایل بیعلاقگی دانشآموزان به درس خواندن را با تغذیه آنها در ارتباط دانست و گفت: خانواده ها باید با تدارک میان وعدههایی مانع از گرسنه شدن دانشآموزان شوند چون دانشآموزی که گرسنه است نه فقط قدرت یادگیری ندارد بلکه حتی حوصله درس خواندن هم ندارد.
انتهای پیام