تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 29312
تاریخ : ۲ دی, ۱۳۹۹ :: ۹:۳۱
اولویت آسیب های اجتماعی و نقشه خطر پذیری مدارس به روز است

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که در زیست بوم جدید که کرونا ایجاد کرده آیا به نظر شما نوع آسیب های اجتماعی دانش آموزی ‏نیز تغییر کرده است، ‬ گفت: با توجه ماهیت و ویژگی و پیامد بیماری کرونا و اثرات فردی و اجتماعی آن بر دانش آموزان، معلمان و ‏والدین و به دلیل کاهش ‏تعاملات اجتماعی و قرنطینه سبب شده است که شکل ماهوی بسیاری از ‏آسیب های روانی – اجتماعی تغییر کند‬؛ برخی از ‏آسیب ها نیز تشدید شود و برخی آسیب ها هم ‏نوپدید هستند‬ مثل نوع آسیب در حوزه فضای مجازی. احتمالاً نیاز است که به آسیب های ‏اجتماعی ناشی از ‏حضور در فضای مجازی و نیز مسایل ارتباطی و مشکلات رفتاری بیشتر پرداخته شود.‏‎

وی ادامه داد: تلاش در راستای حذف یا محدودسازی عوامل و زمینه‌های بروز و ظهور آسیب های اجتماعی ‏ناشی از فضای مجازی ‏به ویژه شبکه های پیام رسان خارجی و بازی های مخرب آنلاین از جمله (‏چالش مو مو، نهنگ آبی و …) به‌عنوان راهکاری مؤثر ‏همواره مدنظر دست اندرکاران نظام تعلیم و ‏تربیت بوده است ‏.

شکوهی گفت: این اداره کل در راستای ماموریت ذاتی خود همواره با رصد و ارزیابی از وضعیت بروز و ‏شیوع آسیب های روانی ‏‏– اجتماعی ناشی از فضای مجازی در دانش آموزان تلاش کرده‬ است با اجرای ‏اقدامات و مداخلات ارتقایی، پیشگیرانه و ‏تخصصی و حمایتی در کشور به موقع زمینه را برای کاهش پیامدهای مذکور مهیا کند.

وی اقدامات در این راستا را ‎ارتقای سواد رسانه‌ای در دانش آموزان در قالب ساعت درس رسمی و غیر رسمی برای حضور سالم ‏در دنیای مجازی و ‏مواجهه صحیح و آگاهانه با تهدیدات و آسیب های احتمالی، ‎تهیه و تدوین محتوای آموزشی، مهارتی و روان شناختی برای دانش‌آموزان کلیه دوره‌های تحصیلی جهت آشنایی ‏و ارتقای آگاهی ‏آنان با تهدیدات و آسیب های فضای مجازی (انواع آسیب های فرهنگی، اخلاقی، روانی – ‏اجتماعی، سلامت جسمانی، تحصیلی ‏و…) ‏‎، ‬ ‎توانمندسازی روانی – اجتماعی دانش آموزان مربوط به بهره گیری مناسب از فضای مجازی و مقابله در برابر ‏تهدیدات احتمالی، ‏‏‎انجام غربالگری دانش آموزان براساس ابزارهای روان شناختی برای دستیابی به نیم رخ روانی – اجتماعی آنان و ‏بررسی ‏اثرات روان شناختی ناشی از مواجهه با آسیب های فضای مجازی از جمله‎ (‎مو مو و نهنگ آبی، اعتیاد ‏اینترنتی و…) ‏، ‬ ‎بهره گیری از ظرفیت تشکل ها ی دانش آموزان و همسالان در آموزش های ارتقایی و پیشگیرانه در برای ‏مصونیت آنان در ‏برابر آسیب های ناشی از فضای مجازی‎، ‎ارایه آموزش های ارتقایی به والدین در خصوص والدگری صحیح وبرقرای ارتباطات موثر با فرزندان، انجام نظارت های دقیق ‏و برنامه ریزی صحیح برای فرزندان جهت بهره گیری مناسب آنان و مدیریت زمان در فضای مجازی و ‏انتخاب پیام رسان های ‏مناسب و ترجیحاً داخلی و نیز ارتقای آگاهی آنان در خصوص آسیب های فضای مجازی، ارایه آموزش های ارتقایی ویژه معلمان، مدیران و مربیان و مشاوران به منظور توانمندسازی آنان برای ارایه آگاهی ‏لازم به ‏دانش آموزان درخصوص بهره گیری صحیح از فضای مجازی وارتقای آگاهی آنان در خصوص آسیب های ‏فضای مجازی ‏درقالب شبکه شاد‎، بهره گیری از ظرفیت شبکه شاد جهت ارایه آموزش های صحیح وجذاب برای جذب حداکثری دانش آموزان به ‏فضای آموزشی ‏‏– تربیتی مجازی‎، ‬ ‎‏ پیش بینی اجرای فعالیت فرهنگی و هنری و علمی و آموزشی برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان ‏به صورت ‏مجازی و حضوری بابهره گیری از ظرفیت شبکه شاد برشمرد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه همچنان یکی از کمبودهای عرصه مشاوره حضور این نیروها در دبستان هاست آیا این کمبود مرتفع ‏خواهد شد؟ ‎‬نیز بیان کرد: به منظور مرتفع شدن مشکل کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی، این اداره کل از ظرفیت معلمان در دوره ابتدایی ‏و متوسطه ‏دوم به عنوان رابطان هسته‌های مشاوره و مربیان منتخب در مدارس فاقد مشاور استفاده می کند.

وی‬ گفت: این ‏معلمان دارای رشته های ‏مرتبط بوده و به صورت داوطلبانه در عرصه مشاوره حضور پیدا کرده و بر اساس چارچوب ‏مشخصی آموزش های مورد نیاز ‏تخصصی و عمومی قرار می گیرند. و ضمن ارایه آموزش های ارتقایی، با شناسایی و ‏ارجاع به موقع دانش آموزان در معرض ‏خطر به فرایند خدمت رسانی در حوزه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی ‏کمک می کنند.‏‎

شکوهی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه آیا داده های آماری به روزی از میزان و نوع آسیب ها در حوزه دانش آموزی وجود دارد؟ اگر ‏ممکن است آن را تشریح کنید؟ ‎نیز‬ اظهار کرد: بله- داده های داده های آماری به روزی از میزان و نوع آسیب ها از طریق حاصل از داده های سامانه های ‏پورتال همگام آموزش ‏و پرورش (سامانه آزمون های غربالگری پایه و سلامت روانی – اجتماعی و سامانه پایش و ‏مدیریت آسیب های اجتماعی و ‏سامانه نماد)، اولویت آسیب های اجتماعی در مدارس را مشخص و نقشه ‏خطرپذیری را به روز ترسیم می کند. همچنین بخش ‏ثبت فراوانی آسیب های سامانه پایش نیز میزان آسیب ها ‏را به تفکیک و بر اساس خدمات مددکاری اجتماعی ارایه می‬ دهد.‏‎

وی در پاسخ به این پرسش که این روزها برخی موارد از عدم دسترسی دانش آموزان به شبکه شاد یا گوشی هوشمند در فضای ‏مجازی بلد می شود مانند ‏خودکشی یک کودک در بوشهر و یا مرگ یک نوجوان کولبر و اینها خود ‏نوعی آسیب اجتماعی در حوزه وسیع تر را ایجاد می ‏کند که ایجاد حس ناعدالتی در جامعه است که ‏ورای واقعی یا غیرواقعی بودن اصل خبرها باز هم فضای مجازی با استفاده از ‏آسیب هایی که ‏کودکان و نوجوانان می بینند، پای مدرسه و آموزش و پرورش را به میان می کشند‎… ‎نظرتان درباره ‏این ‏موضوعات چیست؟ ‏‎نیز‬ گفت: باید اذعان داشت بروز این گونه آسیب‌ها چون خودکشی و…، معمولاً علت واحدی نداشته و علل ‏متعددی باعث بروز و تشدید آن ‏می شوند.که از مهم ترین آن می توان (عدم نظارت و مسئولیت پذیری ‏مناسب والدین در خانواده به دلایل متعدد ‬ از‬ جمله‬ تشنج در خانواده، ‏از هم گسیختگی خانواده طلاق و…) ‬ باشد. دیگر‬ علت‬ ‏خصوصیات روان شناختی دانش آموزان (صفات شخصیتی، بحران هویت، اختلالات ‏روانی، میزان ‏هوش و…)، و‬ یا فقر و مشکلات اقتصادی، عدم وجود مهارت های اساسی روان شناختی در والدین و ‏دانش آموزان و ‏دسترسی ناکافی به تفریحات سالم و دلخواه و کمبود امکانات لازم جهت غنی سازی ‏اوقات فراغت و… است.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: نباید نقش و تأثیر سایر بخش‌های فرهنگی و مرتبط در جامعه را در خصوص زمینه‌های ایجاد و ‏گسترش آسیب‌های اجتماعی ‏نادیده گرفت، بنابراین حل مشکلات مورد بحث تنها در حیطه کار نهاد ‏تعلیم و تربیت نمی‌باشد و برای اجرا و مدیریت برنامه‌های ‏پیشگیرانه در این خصوص نیاز به همکاری ‏و هماهنگی نهادهای متعددی می باشد و در این میان نهاد آموزش و پرورش یکی از ‏چند نهاد دخیل ‏می باشد فعالیت هاو برنامه های موثری در بستر مدارس اجرایی کنند‬ تا ‎دانش آموزان جهت مواجهه صحیح و آگاهانه با بحران های ناشی از چالش های روان شناختی ‏و‬ آسیب های اجتماعی با ارایه ‏آموزش های ارتقایی و پیشگیرانه توانمند‬ شوند‬ و‬ همچنین‬ ‎با غربالگری و شناسایی به موقع دانش آموزان به خصوص در فوریت های روانی – اجتماعی (‏اورژانسی)، زمینه ارجاع آنان ‏به مراکز مشاوره‌ای درون و بخشی فراهم شود‬ یا‬ بر ‎براساس امکانات و ظرفیت های درون و بخشی امکان دریافت مددکاری و حمایتی دانش آموزان ‏با روند حمایت طلبی از مراکز ‏ارایه خدمات روان شناختی و مشاوره‌ای، نهادهای حمایتی و ‏قضایی و… آشنا شوند.‏‎

شکوهی گفت: باید ‎با ایجاد انعطاف پذیری در فرایند یاددهی و یادگیری در مدارس و ایجاد محیطی پر نشاط زمینه ‏را برای حضور شاداب دانش ‏آموزان فراهم شود‎‬ و همچنین ‎با توسعه و تقویت فعالیت های فرهنگی و هنری در مدارس و زمینه برای غنی سازی اوقات ‏فراغت دانش آموزان (در قالب ‏کانون های فرهنگی، جشنواره های فرهنگی و…) فراهم شود.‏‎

وی بیان کرد: با توجه به آنکه مدارس جایگاه بی بدیلی در ارایه فعالیت های آموزشی، پرورشی، جامعه پذیری و کسب ‏مهارت های اجتماعی ‏دانش آموزان، رشد تعاملات اجتماعی آنان با همسالان و پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی ایفا می نماید، لذا هر گونه برنامه ‏ریزی برای ارتقای سلامت روان و مهارت های روانی – ‏اجتماعی و آماده نمودن آنان برای حضور دنیای بزرگسالی و مصون ‏سازی آنان را در برابر آسیب های ‏اجتماعی باید در بستر مدرسه توسعه و تقویت شود.‏‎

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در پایان گفت: با توجه به منابع محدود مالی و نیروی انسانی آموزش و پرورش، ما نیاز آن داریم علاوه بر استفاده از ‏ظرفیت سایر نهادهای ‏رسمی و کشور از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در سطح استان های کشور برای ‏پیشبرد برنامه و فعالیت های سلامت روان و ‏پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه مناطق محروم و ‏در مناطق محروم و آسیب پذیر که دسترسی (آنلاین) بر خط نیز ‏موجود نیست، استفاده کند‎. ‎دراین ‏خصوص چارچوب و روش های بهره گیری از مشارکت سازمان های مذکور در حال طراحی ‏است که ‏امیدوارم بتوانیم در سال تحصیلی جاری این مهم را عملیاتی نماییم

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.