تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 28986
تاریخ : ۲۸ آذر, ۱۳۹۹ :: ۱۵:۱۷
امتحانات دی ماه دبیرستانی‌ها چگونه برگزار می‌شود؟

علیرضا کمریی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس،‌ درباره نحوه برگزاری امتحانات دی ماه دانش‌آموزان، اظهار کرد: امتحانات مطابق روال سنوات گذشته از دی ماه شروع می‌شود؛ در استا‌ن‌هایی که شرایط برگزاری امتحانات به صورت حضوری مهیاست یا در مناطق آموزشی که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه حضور دانش‌آموزان را داده باشد، امتحانات با رعایت ضوابط بهداشتی به صورت حضوری برگزار و ارزشیابی پایانی انجام می‌شود. 

وی افزود: در استان‌هایی که ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌هایی اعمال کرده باشد و امکان حضور دانش‌آموزان به صورت حضوری فراهم نباشد، طبیعتاً مدارس می‌توانند از روش‌های مختلف برای ارزشیابی پایانی و تراکمی استفاده کنند. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزشیابی تراکمی یعنی اینکه اگر تا الان 50 درصد کتاب را تدریس کرده‌ایم، معمولاً مرسوم است این 50 درصد مورد ارزیابی قرار گیرد تا هم دانش‌آموزان مطالعه داشته باشند و هم معلمان متوجه پیشرفت کار خود شوند تا بتوانند در ادامه روند آموزش، مجدداً از این نتایج برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان و اصلاح جریان یادگیری استفاده کنند.

وی ادامه داد: مدارسی که امکان استفاده از فضای مجازی را دارند با استفاده از و آزمون‌ساز که در اختیار دارند، اقدام می‌کنند و آن دسته از مدارس که این امکان را نداشته باشند، شورای مدرسه تصمیم‌گیری می‌کند مثلا بر اساس ارزشیابی‌های تکوینی که تاکنون انجام داده‌اند و به تدریج دانش‌آموزان را مورد ارزیابی قرار داده‌اند، نمره نوبت اول سال تحصیلی را مشخص کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در هر صورت اولویت در سیستم آموزشی، هم آموزش حضوری و هم ارزشیابی حضوری است؛ ولی به هر حال چنین مواردی استلزاماتی نیاز دارد که ممکن است در شرایط امروز و هفته‌های آینده مهیا نباشد و ارزشیابی به روش‌های دیگری که امکان‌پذیر است انجام شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که دانش‌آموزان می‌گویند ما درس‌ها را مجازی خواندیم چرا باید حضوری امتحان بدهیم، اظهار کرد: شرایط استان‌ها متفاوت بوده است، از 15 شهریور تا حدوداً یک ماه قبل، تعدادی از مدارس به صورت حضوری بودند؛ پس نمی‌توانیم از یک حکم واحد برای همه استان‌ها استفاده کنیم اما اینکه دانش‌آموزان به صورت غیرحضوری آموزش دیده‌ باشند پس ارزشیابی غیرحضوری باشد، درست نیست چون چنین مواردی با هم منافاتی ندارد. 

کمریی گفت: ممکن است بسیاری از موقعیت‌های آموزشی به صورت غیرحضوری یا خودخوان قرار بگیرد، ولی ارزشیابی کننده می‌خواهد اطمینان حاصل کند که یادگیری کامل شده و براساس آن قضاوت کند؛ بنابراین اینها منافاتی با یکدیگر ندارند و یک نوع گره زدن غیرمنطقی است و آموزش‌ها می‌تواند حضوری باشد و ارزشیابی‌ غیرحضوری و بالعکس. 

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.