تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 25190
تاریخ : ۲۳ مهر, ۱۳۹۹ :: ۱۰:۲۴
متناسب سازی آزمون سمپاد و المپیادها برای نابینایان/تلاش برای توسعه اتاق های چندحسی در مدارس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، سیدجواد حسینی در نشستی مجازی که با حضور سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه نابینایان در آستانه روز جهانی نابینایان برگزار شد، با بیان اینکه این مناسبت ها باید به ما یادآوری کند که جهت گیری مان به چه سمتی باشد گفت: ما معتقدیم که آرمان بشر ایجاد یک جامعه دوستدار انسان است و همچنین معتقدیم که آرمان بشر، جامعه دوستدار معلول است.

وی افزود: قانونی که اکنون در دسترس ماست، قانون جامع حمایت از معلولان است که بر برابری فرصت های آموزشی و شغلی و دسترسی پذیری فضا، معابر، تجهیزات و امکانات کارگاهی و ... است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که در روز عصای سفید به این سمت و سو حرکت کنیم گفت: آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم عادلانه شدن و برابرسازی جامعه است. بدون شک اگر سوال کنند جامعه توسعه یافته، کمال جو و دوستدار انسان چه ارکان مهمی دارد پاسخ این است که عادلانه سازی آموزش و کیفیت بخشی به نظام یاددهی یادگیری از مهمترین محورها است.

حسینی ادامه داد: اگر نظام تعلیم و تربیت مناسب سازی شده و تطابق یافته رقم بخورد، جامعه تطابق یافته نیز ایجاد می شود. ۱۰۰ سال گذشته در شهر تبریز آموزش نابینایان در ایران آغاز شد. درست ۲۶ سال بعد یعنی سال ۱۳۲۵ در اصفهان آموزشگاهی برای دختران نابینا شروع به کار کرد و چهار بعد از آن نخستین درس کلاس نابینایان در سال ۱۳۲۹ در آموزشگاه رودکی شکل گرفت. ۱۴ سال بعد در فارس، هشت سال بعد در شهرری و به همین ترتیب آموزشگاه هایی دایر شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سال ۱۳۷۰ اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب شد و هفت گروه مخاطب را تحت پوشش قرار داد که یکی از آنها نابینایان هستند. بیش از ۳۳۰۰ دانش آموز نابینا در ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان در ۳۰ رشته تحصیل می کنند. ۴۹۸۵ دانش آموز نیز در ۷۷ رشته و ۹۱۳ مدرسه پذیرا در طرح تلفیقی مشغول به تحصیل هستند. در مجموع ۸۳۷۳ دانش آموز در ۹۳۶ مدرسه و ۱۰۷ رشته داریم که ۹ مدرسه شبانه روزی است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما تحقق عدالت آموزشی برای نابینایان است گفت: فضا، تجهیزات، معلم، محتوا باید متناسب سازی شوند. کتاب های درشت خط برای کم بینایان و برای نابینایان خط بریل و کتب صوتی را به کار گرفته ایم.

حسینی با بیان اینکه در ۱۳ استان کشور مدرسه ویژه نابینایان و در  ۵ استان کشور مدارس شبانه روزی نابینایان داریم گفت: ۱۲۰۰ معلم ما کار آموزش و پرورش نابینایان و کم بینایان را برعهده دارند و ۳۵۰ تن خودشان آسیب دیده بینایی هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: از ۱۴۹ نفر از شرکت کنندگان در کنکور که نابینا بودند ۱۰۹ نفر موفق به انتخاب رشته شدند و از این تعداد ۷ نفر رتبه زیر ۱۰ کسب کردند.

وی با بیان اینکه در سه قلمرو آموزشی، حمایتی و مشارکتی برون سازمانی فعالیت می کنیم گفت: در بخش حمایتی پوشش تهیه عصا، عینک و ... انجام  می شود. در بخش آموزش در هفت حیطه مناسب سازی کتب، تهیه راهنمای معلم، گسترش رشته های مورد نیاز، برگزاری کارگاه های آموزشی، تهیه ابزار آموزشی، تولید محتوای مجازی و مناسب سازی و تهیه فضا های ویژه نابینایان اقداماتی انجام می شود.

حسینی افزود: سالانه حداقل ۱۲۰ کتاب درسی را به شکل بریل، صوتی و درشت نما مناسب سازی می کنیم. تولید محتوا در بستر شبکه شاد شروع شده و بیش از ۱۱۰۰ محتوا ارزیابی شده و ۱۳۷ محتوا فقط برای دانش آموزان نابینا و کم بینا بارگذاری شده است. این روند برای تمام مقاطع ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به ضرورت وجود معلمان با کیفیت اظهار کرد: ۲۷ راهنمای معلم و دستورالعمل ویژه معلمان در حوزه آسیب دیدگان بینایی تهیه شده و ۱۰ عنوان بسته همراه معلم تهیه شده و در دسترس معلمان قرار داده ایم.

وی افزود: باید تلاش کنیم دانش آموز آسیب دیده بینایی ما متناسب علاقه، نیاز جامعه و استعدادی که دارد انتخاب رشته کند و در همین راستا گسترش رشته های تحصیلی در مدارس خاص مان را در دستور کار قرار دادیم. یک نکته مهم دیگر این است که جامعه از زبان ارتباطی نابینایان و ناشنوایان آگاه بشود و آموزش ببیند. نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل را آغاز کرده ایم و ۵۰۰۰ معلم  آموزش خواهند دید.

حسینی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمان گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده برپایی نهضت توان افزایی است. آمایش سرزمینی انجام دادیم. کل هفت گروه معلولان تحت پوشش ما به ۱۷۰ هزار قلم وسیله در ۱۰۵ گروه نیاز دارند. بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه این اقلام آموزشی و ورزشی نیاز است و می طلبد جامعه و خیرین به این حیطه ورود کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: برای نابینایان و کم بینایان خدمات حمایتی عصا با رقم ۲۰۰ هزار تومان و عینک ۴۰۰ هزار تومان و تبلت ۸۰۰ هزار تومان به دانش آموزان ارائه می کنیم. تا کنون ۹۰۰۰ قلم با ارزش بالای ۳۰ میلیارد تومان به دانش آموزان کم بینا و نابینا تقدیم شده است. در حوزه خدمات درمانی چون داروهای مستمر، دندانپزشکی، پاراکلینکی و مانند آن نیز تحت پوشش است.

وی افزود: برای متناسب سازی آموزش باید با دستگاه های مرتبط در ارتباط باشیم. به عنوان مثال برای متناسب سازی آزمون سراسری با سازمان سنجش در ارتباط ایم و این کار انجام می شود. اما برای نابینایان، المپیادها، آزمون سمپاد و جشنواره خوارزمی متناسب سازی انجام نمی شده است که هفته گذشته جلسه ای برای حل این موضوع برگزار و قول مساعد داده شده است.

حسینی افزود: دست کمک به دستگاه های حمایتی، عمومی و خیرین و به ویژه تشکل های نابینایان دراز می کنیم تا به ما در ارتقای امور مربوط یاری کنند. قصد داریم یک یا دو نماینده از جامعه نابینایان به عنوان مشاور انتخاب کنیم که حلقه اتصال ما با جامعه نابینایان و کم بینایان باشند.

وی افزود: ۲۳ مدرسه نابینایان داریم و دومدرسه دیگر در دست احداث است. در تمام مدارس نابینایان اتاق بازی راه اندازی کردیم. کودکان نابینا نیازمند اتاق های چندحسی هستند که باید تلاش کنیم همه مدارس ما مجهز به این اتاق شوند.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.