تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 24953
تاریخ : ۲۰ مهر, ۱۳۹۹ :: ۱۳:۵۲
انسداد مبادی بی‌سوادی؛ مهم‌ترین رسالت معاونت آموزش ابتدایی کردستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،صدیقه عبداللهی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان صبح امروز در دویست و دومین نشست شورای آموزش و پرورش استان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزارشد،با اشاره به اهمیت و ضرورت موضوع انسداد مبادی ورودی بی سوادی گفت: این برنامه در راستای عملیاتی کردن فرامین و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مبنی بر فراهم ساختن امکان تحصیل برای کلیه کودکان لازم التعلیم واجد الشرایط و همچنین افزایش عدالت آموزشی در دو محور کمی و کیفی و فراهم ساختن بستر لازم برای پیشرفت و تعالی تؤام با عدالت در کشور اجرایی می‌شود.

او شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کلیه کودکان لازم التعلیم دوره‌ی ابتدایی (۶ تا ۱۱ سال) را هدف اصلی برنامه انسداد مبادی ورودی بی سوادی عنوان کرد و گفت: پرداخت و تشکیل کارگروه تخصصی انسداد مبادی بیسوادی با حضور شرکای برنامه در سطح استان و شهرستان ها، شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت به موقع کودکان واجد شرایط تحصیل با استفاده از پتانسیل شرکای درون و برون سازمانی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در رابطه با اجرای برنامه انسداد مبادی بیسوادی است.

عبداللهی استفاده از پتانسیل شورای آموزش و پرورش در خصوص اجرای بهینه برنامه در راستای تسهیل فرایند شناسایی و جذب کودکان لازم التعلیم و پیشگیری از ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دوره پیش دبستان و دبستان با تقویت اراده و عزم جدی در این راستا، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و و جلب حمایت مادی و معنوی شرکای برنامه را از دیگر اقدامات برنامه انسداد دانست.

معاون آموزش ابتدایی استان کردستان بیان کرد:ارتقای کیفیت آموزش و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان از طریق آموزش ضمن خدمت معلمان و تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای آنان، شناسایی دانش آموزان و تشکیل کلاس‌های جبرانی و تقویتی برای آنان، توجه ویژه به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه (دیرآموز) و برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه و جبرانی برای آنان-ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به کودکان جذب شده و اولیای آنان از دیگر اقدامات مهم در راستا برنامه انسداد است.

او همچنین اختصاص اعتبارات ویژه در راستای جذب و نگهداشت کودکان تارک و بازمانده از تحصیل و تهیه ملزومات آموزشی، برگزاری جلسات توجیهی برای اولیای دانش آموزان در راستای فرهنگ سازی و توجه ویژه به تحصیل فرزندانشان با اولویت دختران در مناطق محروم، تشکیل کلاس‌های درس زیر نرم روستایی (زیر ۵ نفر)، جذب اعتبارات حمایتی در راستای افزایش پوشش کمی و کیفی دوره پیش دبستان و دبستان، استفاده از حداکثر امکانات برای گسترش آموزش پیش دبستانی بویژه در مناطق محروم روستایی و تهیه بانک اطلاعاتی از کودکان تارک وباز مانده از تحصیل واقدام در زمنیه جذب حداکثری آنان را از دیگر اقدامات برنامه انسداد مبادی ورودی بی سوادی نام برد.

عبدالهی با بیان اینکه دلایل بازماندگی از تحصیل بسیار متنوع و گسترده بوده به گونه‌ای که کنترل و مدیریت بسیاری از این عوامل به تنهایی از عهده آموزش و پرورش خارج است؛ گفت: توجه به این پدیده و رفع موانع آن در جامعه بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر بوده و عزم ملی و مشارکت همه جانبه نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در قالب همکار‌های مشترک را می‌طلبد.

او در ادامه به عوامل ترک تحصیل دانش آموزان در دوره ابتدایی اشاره کرد وافزود: ممانعت اولیای دانش آموزان با ادامه تحصیل آنان به دلیل فقر فرهنگی یا اقتصادی و استفاده از دانش آموزان به عنوان نیروی کار، بی سرپرست یا بدسرپرست بودن تعدادی از کودکان تارک تحصیل (فوت والدین – طلاق - اختلافات خانوادگی-اعتیاد والدین و...)، معلولیت‌های ذهنی دانش آموزان و تحصیل آنان در مدارس عادی روستایی، ازدواج زود هنگام دختران، کودکان کار وخیابانی از مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل دانش آموزان است.

معاون آموزش ابتدایی استان در ادامه تفاهم نامه چارچوب همکاری‌های مشترک سازمان‌ها و دستگاه‌ها در برنامه شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل گروه سنی ۶-۱۱ ساله دوره ابتدایی را تشریح کرد و وظایف هریک از سازمان‌ها و دستگاه‌ها در این برنامه را تبیین نمود.

عبداللهی در پایان ابراز امیدواری کرد با همراهی و همدلی همه دستگاه‌ها و مسئولین بتوانیم زمینه اجرای تفاهم نامه مشترک و جذب حداکثری کودکان بازمانده از تحصیل را فراهم کنیم.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.