تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 2448
تاریخ : ۳ مهر, ۱۳۹۸ :: ۱۵:۴۳
اجبار تغییر لباس فرم دانش‌آموز در قم حذف‌ شد‌/کمبود 2 هزار نیروی آموزشی در قم

- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، دانش آموزان نسل‌های آینده دار و آینده‌سازان کشور به شمار می‌روند که حجم بالای ارتباط‌های مستقیم و غیرمستقیمی با این قشر نشان از اهمیت آنان دارد که به طبع مسئولیتی که در آینده نه‌چندان دور بر عهده می‌گیرند نیازمند توجه‌ای بیش از فراوانی جمعیتی خود هستند.

توجه‌ای همه‌جانبه که حتی بی‌توجهی به یک آیتم می‌تواند مسیر حرکت کشور را دچار چالشی باورنکردنی کند و این میزان توجه نیازمند رسیدن همه مدیران در همه سطوح به این باور است که مسائل مربوط به دانش آموزان تنها وظیفه آموزش و پرورش نبوده و برای ساختن آینده کشور نیازمند همکاری همه ارگان‌ها باهم هستیم.

آگاهی از این توجه، آغاز سال تحصیلی جدید و حضور دوباره دانش آموزان در اجتماع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگوی با حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش قم داشته باشیم.

تسنیم: آخرین وضعیت ثبت‌نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید را بیان کنید؟

در راستای پروژه مهر که از بهمن‌ماه با همکاری مدیران و معاون در بخش‌های مختلف آغازشده امسال بیش از 12 هزار نفر افزایش دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید داشته و ثبت‌نام داشته‌ایم که آمار دانش آموزان امسال به 267 هزار نفری رسیده است که با توجه به کمبود فضای دانش‌آموزی و کمبود نیروی انسانی همه همکاران در طول تابستان تلاش شبانه‌روزی داشته و خوشبختانه نیروی انسانی و فضای آموزشی لازم تأمین‌شده و مشکل حادی نداریم.

تسنیم: هرسال با شروع ثبت‌نام مدارس یکی از دغدغه‌های اولیا هزینه‌هایی است که مدارس از اولیا مطالبه می‌کنند، آیا امسال نظارتی بر این موضوع شده است؟

دستگاه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش یک ‌نهاد دولتی مردمی است و اگر کمک مردم عزیز در مسائل آموزشی و تربیتی در سطح مدارس نباشد ما شاهد این توفیقات در سطح استان نخواهیم بود.

بعضی از مدارس شهریه‌ای را مشخص کرده‌اند که ما سعی داشته‌ایم خانواده‌های که مشکلات اقتصادی دارند را در نظر بگیریم. برای مدارسی مانند نمونه دولتی، شاهد، تیزهوشان  و مدارس هیئت‌امنایی هزینه‌ای مصوبه شده که اولیا باید بپردازند اما تأکید شده که اجباری وجود نداشته باشد.

البته در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چون کارهای فوق‌برنامه انجام می‌شود این شهریه حقی آموزشی بوده و باید اولیا پرداخت کنند و اگر خانواده‌ای توان پرداخت نداشت اولیا دیگر باید کمک کنند و هیئتی در مرکز آموزشی با مدیریت مدیر مدرسه تشکیل‌شده و این امور در این هیئت بررسی می‌شود.

اما برای نظارت کامل بر مدارس دیگر و اینکه پرداخت برای  کمک به مدرسه اجباری نباشد 8 تیم نظارت در همه بخش‌ها و نواحی فعال بوده و برای بازرسی می‌رفتند و در بعضی از موارد شخصاً برای نظارت رفته‌ام و به همه گزارش‌های مردمی نیز در کمترین زمان ممکن ورود کرده‌ایم.

تسنیم: باوجود افزایش هزینه‌های مدارس چطور کمبود بودجه خود را تأمین کرده‌اند؟

اعتبارات آموزش و پرورش اعتبارات ملی است و کلیه اعتبارات از وزارت آموزش و پروش جذب‌شده و تا حد توان سرانه دانش‌آموزی در اختیار مدیران قرارگرفته است و تلاش کردیم برای این 1400 واحد آموزشی در استان سرانه تأمین کنیم، اما باید بپذیریم  واقعاً دولت نمی‌تواند به‌تنهایی سرانه هر مدرسه را تأمین کند، لذا مدیریت مدرسه باید با استفاده از ظرفیت اولیا و خیرین مدرسه خود را به بهترین وجه مدیریت کند.

ما نمی‌توانیم از دولت توقع داشته باشیم با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور سرانه مدارس را کامل تأمین کند که برای حل این مشکل در فرایند سال تحصیلی انجمن اولیا مربیان تشکیل‌شده که  تعداد اعضا آن 7 تا 9 نفر بوده و در جلساتی که با مدیران مجموعه ‌داشته برنامه‌ریزی‌های لازم را در حوزه تربیتی، فرهنگی و آموزشی انجام داده و برآورد هزینه می‌کنند  و با توجه به کمک دولت تصمیم می‌گیرند چقدر باید از کمک خیرین استفاده کنند.

تسنیم: در حوزه تجهیز و نوسازی مدارس در سال جاری چه اتفاق‌هایی در استان قم رقم خورده است؟

سال 92 آمار دانش‌آموزی 202 هزار نفر با پیش‌دبستانی 205 نفر بوده است و قم سی و دومین  استان  کشور در حوزه امکانات و تجهیزات بوده است، یعنی بالاترین تراکم دانش‌آموزی و کمترین فضای دانش‌آموزی را داشتیم.

در این 6 سال در بیش از 60 هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه‌شده است، اما در سال گذشته در کشور رتبه  بیست و ششم را تجهیزات و امکانات کسب کردیم، البته این نکته قابل‌توجه است که بیش از95 درصد جمعیت دانش‌آموزی ما در شهر قم است که در هیچ استانی چنین چیزی نیست.

خوشبختانه در این 6 سال 170 فضای آموزشی در استان قم ساخته‌شده که بیش از 50 درصد آن از کمک خیرین بوده و در پردیسان نیز 65 شیفت مدرسه در حال فعالیت است که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد ترافیک بلوار غدیر در ساعت 7 صبح  می‌توانست در چه شرایطی قرار داشته باشد.

البته هنوز در مناطقی مانند پردیسان و خیابان انسجام دچار مشکل فضای آموزشی هستیم  که برای تأمین این فضای آموزشی مبالغی باید در اختیار شهرداری قرار دهیم که آموزش وپرورش توان پرداخت آن ندارد.

تسنیم: استاندارد سطح تراکم هر دانش‌آموز در کلاس چند نفر است؟

متأسفانه با سطح استاندارد فاصله‌ داریم، در مقطع ابتدایی 32 نفر است که باید 28 نفر باشد، در دوره متوسط اول باید 30 الی 32 نفر و در دوره متوسط دوم 29 نفر باشد که نرمال است اما  مقطع ابتدایی هنوز به سطح استاندارد نرسیده است.

تسنیم: وضعیت آموزش مربیان و تعداد مربیان در استان چطور است؟

در استان قم تعداد همکاران آموزشی ما در حدود 23 هزار و 500 نفر است که 16 هزار نفر شاغل و مابقی بازنشسته هستند که البته با قوانین جدید  بازنشستگان مقطع متوسط  چند ساعت آموزشی می‌توانند با آموزش و پرورش همکاری کنند که این اتفاق در استان افتاده است.

در تابستان برای همه مدیران بیش از 178 ساعت کلاس ضمن خدمت گذاشته‌شده و برای دروس تخصصی در مقطع ابتدایی و تغییر روش‌های تدریس دوره برگزارشده است.

تسنیم: آیا استان قم با کمبود نیرو مواجه است؟

دو هزار نیرو در استان کمبود داریم که سعی شده با حق‌التدریسی‌ها جبران شود.

تسنیم: رتبه علمی استان قم در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آموزش و پرورش استان قم چند سال اخیر جایگاه خوبی را در کشور داشته، در امتحانات نهایی سال  98 استان قم در معدل کتبی رتبه 5 را کسب کرده و در کنکور سراسری 5 رتبه زیر 100، 404 رتبه زیر 3 هزار و رتبه 11 رشته تجربی برای استان قم ثبت‌شده است.

تسنیم: با شروع سال تحصیلی یکی از دغدغه اولیا تهیه لباس فرم دانش آموزان  است، چه تدابیری برای آن اندیشیده شده است ؟

همین دغدغه را ما نیز داریم، امسال اجبار تغییر لباس فرم دانش‌آموز حذف‌شده و دانش آموزان می‌توانند از لباس فرم سال گذشته نیز استفاده کنند و همچنین انتخاب مدل و رنگ و قیمت را به انجمن اولیا مدارس واگذار کردیم  تا با تولیدکننده عقد قرارداد کنند، البته باید شاخص‌های عفاف حجاب را رعایت می‌کردند و از تولیدکنندگان نیز خواستیم که شرایط اقتصادی مردم را در نظر گرفته و به‌موقع توزیع کنند.

تسنیم: وضعیت سرویس مدارس چطور ساماندهی شده است؟

امسال نیز کارگروه ماده 18 در شهرداری و شورای شهر و مجموعه آموزش و پرورش تشکیل شد و تا این لحظه با کمک انجمن و اولیا مدارس سرویس مدارس ساماندهی شده و با رانندگان جلسات آموزشی خواهیم داشت تا فضای داخل ماشین نیز کلاس آموزشی باشد.

تسنیم: آمار و تجهیز مدارس فنی و حرفه‌ای را نیز بگویید؟

امسال  30 درصد جذب دانش‌آموز در مقطع فنی و حرفه‌ای داشته‌ایم و با تلاش‌های شبانه‌روزی هنرستان شهید چمران افتتاح شد اما هنوز تجهیزات موردنظر ما کامل نشده که قراراست از ظرفیت خیرین برای تجهیز مدرسه استفاده شود.

به نظر می‌رسد آموزش و تربیت این سرمایه‌های کشور نیازمند حرکتی ملی است، حرکتی که شعارش باید سخنان مقام معظم رهبری که فرموده‌اند "جهت‌گیری تعلیم و تربیت کشور باید به ‌سمت برخورداری از عدالت باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما، تعلیم و تربیتِ ما، عدالت‌پرور تربیت کند، عدالت‌خواه تربیت کند، عدالت ساز تربیت کند"، باشد، سخنی جامع که تکلیف آینده ایران را برای همیشه روشن می‌کند.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.