تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 23845
تاریخ : ۶ مهر, ۱۳۹۹ :: ۱۴:۲۶
ورودی‌های دانشگاه فنی وحرفه‌ای به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش کاهش یافته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در وبینار تبیین اهداف، برنامه‌ها و انتظارات دانشگاه فنی وحرفه‌ای ویژه اعضای هیات علمی جدید الاستخدام در دانشگاه، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای حضور اساتید جوان و اعضای هیئت علمی خبره است. تا پیش از سال ۹۶، پرونده ۴ هزار و ۳۴۱ متقاضی هیئت علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای از فراخوان‌های قبلی وجود داشت که همگی در صف بررسی قرار گرفته بودند. اما در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ با عزم جدی دانشگاه این پرونده‌ها رسیدگی و سرانجام ۱۵۴ عضو هیات علمی به تایید مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۲ عضو هیات علمی دانشگاه فنی وحرفه‌ای را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می‌دهند. کاهش ورودی‌های دانشگاه فنی وحرفه‌ای به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش

 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین با اشاره به کاهش ورودی‌های دانشگاه فنی وحرفه‌ای به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر به دنبال اجرای راهکار‌هایی در راستای افزایش دانشجوی مهارتی هستیم.

وی ادامه داد: جذب دانشجویان مستعد بسیار مهم است و عنصر اساسی کلاس و کارگاه‌ها است. عنصر دانشجو را باید جدی گرفت و برای آن شرایط لازم را مهیا ساخت. در کنار دانشجو عنصر مهم دیگری به نام استاد اهمیت دارد. دانشگاه فنی وحرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای برای این عزیزان قائل است و در این راستا برنامه‌های توانمند سازی و ارتقای علمی را از طریق داخل و خارج دنبال و اجرایی ساخته است. ماهیت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای صالحی عمران در ادامه وبینار با اشاره به رویکرد حمایتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه گفت: دانشگاه فنی وحرفه‌ای یک دانشگاه ماموریت گرا است و وزارت علوم اختیار برنامه ریزی درسی را بر عهده دانشگاه نهاده است. همین مساله سرمنشاء تحول در این مجموعه است.

وی افزود: این دانشگاه در رویکرد خود به اشتغال و نیاز حرفه‌ای بازار توجه می‌کند. از این رو به تحول در برنامه‌های آموزشی رشته‌ها بر اساس نیاز‌های شغلی بازار نیاز دارد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه مفاهیم اشتغال، کارآفرینی و خوداشتغالی از مفاهیم اصلی و اهداف دانشگاه هستند، اظهار کرد: ارزشیابی‌های دانشجو باید به یک مهارت شغلی منتهی شود. همچنین، اساتید باید در برنامه‌های آموزشی و درسی حضور فعال داشته باشند. از سوی دیگر در آموزش‌های فنی در حال تغییر و بهبود و ارتقا هستیم.

صالحی عمران خاطرنشان کرد: توانایی حل مساله، اخلاق کاری، انعطاف پذیری، نگرش مثبت و اعتماد به نفس همگی باید در سرفصل‌های درسی لحاظ شود تا مهارت‌های نرم در دانشجو ایجاد شود. این توانمندی‌ها در بازار کار و بهره وری بسیار مهم است. تنها مهارت‌های فنی دشوار دانشجو را به بازار کار منتقل نمی‌کند، بلکه مهارت‌های نرم لازمه ورود به بازار اشتغال و موفقیت در آن است.

وی تصریح کرد: وظیفه ما انتقال مهارت است، دانشگاه فنی وحرفه‌ای دانشجو را برای بنگاه‌های دولتی پرورش نمی‌دهد، بلکه برای خوداشتغالی و بخش خصوصی و کارآفرینی پرورش می‌دهد.

رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای بر لزوم حضور و فعالیت اساتید در مراکز رشد، ایجاد مراکز نوآوری و اجرای برنامه‌های استارتاپی تاکید کرد و گفت: استادان باید در برابر دانشجویان مسئولیت پذیر باشند. دغدغه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کیفیت آموزشی است. آموزش مجازی در شرایط کرونایی   رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای ادامه داد: کرونا ما را وارد دوره تازه‌ای کرد و بحث‌های آموزشی را تحت تاثیر قرار داد. در این شرایط آموزش‌های الکترونیکی و مجازی جایگاه ویژه‌ای یافتند. این دانشگاه از ترم گذشته آموزش مجازی را راه اندازی کرده و اکنون نیز ادامه می‌دهد و بر این نوع از آموزش‌ها تاکید دارد.

صالحی عمران گفت: یکی دیگر از برنامه محتوای درسی مبتنی بر فناوری و آی تی است و می‌توان از فرصت کرونا استفاده کرد. بازار کار به مهارت‌هایی نیاز دارد که بر پایه فناوری است. در این زمینه اساتید می‌توانند برنامه‌های پژوهشی ارائه دهند.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.