به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، عدم پرسشگری امروزه به عنوان یکی از بزرگترین معضلات و بحرانهای درسی و اجتماعی جوامع مختلف شناخته میشود که در بسیاری از موارد میتواند موجب عدم تعادل در امر تحصیل شود و دانشآموزان را از نظر بهداشت روانی با مشکلاتی روبهرو کند و تأثیرات مخربی بر روی زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد.
از نظر علم روانشناسی نیز عدم پرسشگری به عنوان یک اختلال شناخته میشود که موجب نوعی گسست و جدایی فرد از جامعه میشود. زمانی که پروژهای در سطح کشور برگزار میشود، خصوصاً که جامعه هدف آن حساسترین قشر جامعه باشد قطعاً باید اهداف بسیار مهم و مؤثری داشته باشد.
پرسش مهر که هر ساله از سوی ریاست جمهوری مطرح میشود با هدف تقویت روحیه پرسشگری مطرح میشود و همانطور که از نام آن پیداست پرسشی است که مربوط به ماه مهر است و زمانی که نام ماه مهر میآید ناخودآگاه ذهن ما به سمت مدرسه و شروع سال تحصیلی میرود. پرسش مهر نیز دقیقاً مربوط به شروع سال تحصیل جدید است.
در حقیقت در ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید یک پرسش از طرف ریاست جمهوری مطرح میشود و دانشآموزان سراسر کشور باید به آن جواب بدهند و در نهایت به بهترین پاسخ جایزهای تعلق میگیرد.
رئیس جمهور هرساله با هدف پرورش روحیه پرسشگری و توانایی نقد و تحلیل پدیدهها، ایجاد تعامل بیشتر میان معلمان و دانشآموزان، ایجاد نشاط، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس، ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، گسترش و تقویت فعالیتهای گروهی و کشف، رشد و پرورش استعدادهای بالقوه در مراسم گشایش مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانشآموزان کشور، پرسشی با عنوان «پرسش مهر» مطرح میکند.
امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان، رئیس جمهور پرسشهای خود را از دانشآموزان و فرهنگیان ایران اسلامی بر مبنای مقابله با کرونا مطرح کرده است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کردستان در این خصوص اظهار کرد: هرساله رئیس جمهور در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید شعاری را به عنوان پرسش مهر ریاست جمهوری انتخاب میکند که امسال نیز دکتر حسن روحانی سوال سوال پرسش مهر 21 را این گونه مطرح کرد: فرزندانم؛ برای مقابله با ویروس کرونا، چگونه باید به اعضای خانواده خود، همکلاسیها، مدرسه و دوستان یاری و کمک کنیم؟
حجتالله نریمانی همچنین به عناوین رشتههای مسابقه نیز اشاره کرد و گفت: این مسابقه در رشته فرهنگی شامل: ادبی(شعر، داستان کوتاه، سخنوری)، هنرهای آوایی(سرود همگانی)، رسانه و فضای مجازی(وب نوشت)، هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه( فیلم کوتاه ، نمایشنامه نویسی، پویانمایی)، هنرهای دستی و تجسمی (هنر مفهومی، خوشنویسی، مجسمه سازی، تصویرسازی، نقاش خط، کاریکاتور، عکاسی، طراحی و نقاشی) است.
وی با بیان اینکه دانشآموزان و فرهنگیان میتوانند در بیست و یکمین دوره پرسش مهر ریاست جمهوری شرکت کنند؛ گفت: رشتههای هنرهای مفهومی و نمایشنامه نویسی ویژه فرهنگیان است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کردستان اضافه کرد: سال گذشته در بخش دانشآموزی و در مرحله آموزشگاهی تعداد 42 هزار نفر در 12 رشته شرکت کردند و پس از داروی آثار در مرحله شهرستان تعداد یکهزار اثر برتر از 16 شهرستان و منطقه به دبیرخانه استانی ارسال و در نهایت تعداد 104 اثر برتر از مقطع متوسطه دوم به مرحله کشوری راه پیدا کردند.
بیشک شناساندن ارزش پژوهش درباره پرسش مهر در کلاس توسط معلمان به شاگردان بسیار مهم است، مشارکت در فرآیند به دست آوردن اطلاعات از محرکهای نوشتاری یا کلامی، تحلیل و تلفیق مطالب، شکلدهی فرضیه و سپس نظم بخشیدن به افکار در قالب زبانی روشن همگی در شاگردان حس مالکیت بر آن موضوع را ایجاد میکند و آنها را کاملاً به روند یادگیری ملتزم میکند.
پس میتوان گفت در مدت این 20 سال، خوشبختانه همواره پرسش مهر با استقبال خوبی از طرف دانشآموزان و جوامع فرهنگی کشور مواجه شده است چرا که دانشآموزان میتوانند خودشان در قامت یک فرد با مسئولیتهای کشوری تصور کنند.