تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 21426
تاریخ : ۱۰ شهریور, ۱۳۹۹ :: ۱۴:۱۴
اینانلو: وزارت آموزش و پرورش آیین‌نامه‌های اجرایی سند تحول را تدوین کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امیرحسین حسینی اینانلو نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست با دانشجویان بسیجی دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی گفت: بنده با توجه به اینکه سال‌ها در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مسئولیت‌های مختلف و حضور ممتدّی داشتم؛ لذا عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات را از این جهت که بتوانم نقش مهمی را در آنجا برای ارتقا نظام آموزشی کشورایفا کنم، انتخاب کردم.
وی افزود: اعتقاد قلبی بنده هم همین است که اگر نظام آموزشی کشور ارتقا پیدا کند و به دغدغه‌ی اصلی مسئولان تبدیل شود، مطمئنا کشور در سایر حوزه‌ها پیشرفت میکند و نگاه به کشور‌های پیشرفته هم همین را نشان میدهد؛ پس لازم است که ما نظام آموزشی کشورمان را، چه آموزش و پرورش باشد و چه نظام آموزش عالی دقیقا مورد توجه قرار دهیم.

اینانلو با بیان اینکه مسیر پیشرفت کشور نتیجه پیشرفت آموزش متعالی خواهد بود، تصریح کرد:آموزش و پرورش به یک ساماندهی اساسی نظام نیروی انسانی نیاز دارد با این وجود این وزارتخانه باید به یک وزارت خانه چابکی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مولفه‌ای که در آموزش و پرورش وجود دارد نیروی انسانی آن است، افزود: ما باید آموزش و پرورش را از نیرو‌های توانمند برخوردار کنیم و این نیرو‌ها را نیز باید در مراکز تربیت معلم شامل دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی تربیت و جذب کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در سالیان گذشته با توجه به سیاست‌های نامتناسب که در حوزه‌ی تربیت نیروی انسانی وجود داشته آموزش و پرورش نتوانسته به جایگاه مطلوب دست یابد، و در واقع آموزش و پرورش را به یک وزارتخانه هزار جزیره تبدیل کرده ایم، گفت: یکی از اولویت‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و البته همین برنامه نیز در حوزه آموزش و عالی وجود دارد.

اینانلو با تاکید بر اینکه نظام آموزش عالی باید به عنوان عامل ثروت تلقی شود، اظهار کرد: در کشور‌های پیشرفته دانشگاه و دانش آموخته عامل ثروت هستند به گونه‌ای که یک دانشجو پس از فارغ التحصیلی خود به یک کارافرین تبدیل میشود و دانشگاه و دانشگاهی به عنوان عامل ثروت کشور به حساب می‌آیند.

وی افزود: اینکه دغدغه دانشجو بعد از فارغ التحصیلی این باشد که چرا شغل نیست با نظامی که ما دنبال آن هستیم سازگار نیست. به هر روی ما میگوییم نظام آموزشی باید به جایی برسد که فارغ التحصیل‌های آن به عامل ثروت تبدیل شوند و بتوانند بدون فوت وقت به کارآفرینی بپردازند و البته این موضوع به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.


اینانلو ساماندهی نظام کنکور را از دیگر اولویت‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دانست و افزود: در مجلس به دنبال برنامه ریزی برای حذف کنکور هستیم. معتقدم ما باید دغدغه و استرس نسبت به کنکور را در بین داوطلبین و خانواده‌ها از بین ببریم

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی است بنابر تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت برخورداری کشور از یک نظام آموزشی بر اساس داشته‌های ایرانی و اسلامی تدوین شده است، اظهار کرد: امیدواریم وزارت آموزش و پرورش آیین نامه‌های اجرایی سند تحول را سریعا تدوین کنند. البته وزارت آموزش و پرورش می‌گوید که ما در لابه لای کارهایمان در حال اجرای بخش‌هایی از سند تحول هستیم و این در حالی است که ما معتقدیم این وزارتخانه باید به طور شفاف بگوید که این سند در چه بازه‌ی زمانی اجرایی می‌شود.

اینانلو با تاکید بر اینکه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند یک اراده عملی و جدی است و مسئولین باید به این باور برسند که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تنها سند برجسته‌ی نظام آموزش و پرورش کشور مان است، اضافه کرد: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات اجرایی شدن سند تحول بنیادین را با جدیت مطالبه می‌کنیم؛ البته وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی شدن این سند نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی است؛ از این رو ضرورت دارد که بستر حمایت از این وزارتخانه را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نظام اموزشی کشورمان باید مهارت محور باشد، یعنی باید از نظام اموزشی حافظه مدار به سمت و سوی مهارت اموزی برود، تصریح کرد: هر فردی پس از فارغ التحصیلی چه در سطح دبیرستان و هنرستان و چه در مراکز آموزش عالی حداقل باید یک مهارت داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه در سیستم‌های صنعتی سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به مراتب بیشتر از رشته‌های نظری است، گفت: تاکید ما هم بر این است که رشته‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی گسترش یابند؛ البته این مسئله نیازمند فرهنگ سازی است یعنی تمام عوامل اجرایی باید به این باور برسند که نظام اموزشی کشورمان باید یک مهارت به دانش آموزان و دانشجویان آموزش بدهد.

اینانلو با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرند و به عنوان یک اولویت برای نظام اموزشی تلقی شوند، تصریح کرد: بدیهی است که در کشور نیازمند مهارت اموزی هستیم یعنی ما باید مهارت را به دانشجو و دانش اموز بیاموزیم تا بتوانیم به نیاز‌های کشور پاسخ بدهیم، به هر روی دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی دانشگاهی است که معلمان و اساتید مورد نیاز هنرستان‌ها را تربیت میکند و البته برخی‌ها تلاش می‌کنند تا این دانشگاه از آموزش و پرورش جدا شود.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.