سرویس سیاسی خبرگزاری فارس/ شیرازگردهمایی دبیران جامعه اسلامی فرهنگیان شهرستانهای فارس با حضور علی کریمیفیروزجایی، دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان و عضو هیئت رئیسه مجلس و تعدادی از نمایندگان فارس در مجلس یازدهم برگزار شد.
نیاز به تحول در نگاه به آموزش و پرورش
غلامرضا فاتحنژاد٬ دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان فارس در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت و جایگاه والای فرهنگیان به ویژه معلمان پرداخت و تصریح کرد: آموزش و پرورش در ابعاد مختلف نیازمند تغییر و تحول است که به همین منظور اقدام به تهیه چالشها، فرصتها، امکانات و سایر موارد مرتبط با فرهنگیان کرده که ماحصل نظر دبیران شهرستانهای فارس است.
وی خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه اظهار داشت: نمایندگان به آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت نگاهی خاص و ویژه داشته و همچنین در قسمتهای مختلف از نیروهای توانمند, ارزشی و انقلابی بهره گرفته شود.
مشکل در وهله اول از ساختار مجلس است
علیرضا پاکفطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در این جلسه گفت: جایگاه و منزلت معلم در طی سالها نزول کرده که اگر بتوانیم جایگاه معلم را به وی بازگردانیم، کاری بزرگ و موثر را صورت داده ایم.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان داشت: از زمان ابلاغ سند تحول بنیادین حدود 10 سال میگذرد٬ اما اکنون وضعیت آن چگونه و در چه مرحلهای است؟ مشکل کجاست و چه کسی اجرایی شدن این سند را باید دنبال کند؟
عضو مجمع نمایندگان فارس ساختار مجلس را دارای اشکال دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم مجلس را سروسامان داده و درست کنیم، دولت را نیز میتوان درست کرد.
سیاستها و اهداف در آموزش و پرورش منطبق نیستند
ابراهیم عزیزی در ادامه کسی بود که به بیان دیدگاههای خود پرداخت.
وی درمورد آموزش و پرورش اظهار داشت: پیرامون جایگاه و اهمیت آموزش و پروش در نظام اسلامی درطی 40 سال گذشته شعارهای بسیاری دادهایم اما درمقام عمل اتفاقی رخ نداده است.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر همین رویکرد درخصوص آموزش و پرورش ادامه داشته باشد هیچ پیشرفتی را نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: باید درمقوله آموزش و پرورش در دیدگاهها و رویکردها تغییر و تحول ایجاد کرد و پس از آن میتوان انتظار میرود شاهد رشد، پیشرفت و شکوفایی در جامعه بود.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دلیل دیدگاه و رویکرد نادرست عملی نمی شود.
عزیزی افزود: از دولتی که به وزارت مهم آموزش و پرورش اهمیت قائل نمیشود، انتصابات در این وزارتخانه را از افراد دمدستی خود انتخاب مینماید و مجلسی که چندان به فکر معلمان نیستند نمیتوان توقع اجرای سند تحول بنیادین را داشت.
وی هدفمند نبودن نظام آموزشی کشور را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد: سیاست ها و اهداف در آموزش و پرورش با یکدیگر انطباق نداشته و همین موضوع میتواند سبب نرسیدن فرهنگیان به جایگاه واقعی خود شود.
عضو مجمع نمایندگان فارس گفت: ما اگر خواهان اقتصاد پویا و شکوفا، صنعت پیشرفته و تربیت فرماندهان توانمند در عرصههای مختلف هستیم باید از مسیر آموزش و پرورش به این خواستهها برسیم.
وی با بیان اینکه وظیفه ما انتقال مشکلات و کمبودهای مردم به وزرا است، از درخواست نمایندگان برای حضور مجدد وزیر آموزش و پرورش در مجلس در دو هفته آینده خبر داد تا درمورد عملکرد ضعیف این وزارتخانه پاسخ دهد.
لزوم ثبات در آموزش و پرورش
جعفر قادری منشأ بسیاری از مشکلات کشور را لنگزدن در حوزههای فرهنگی و آموزش و پرورش دانست و بیان داشت: باتوجه به مشکلات جامعه امکان تاثیرگذاری فرهنگیان کم شده و قدرت مانوری برای آنها به علت سیاسی کاری وجود ندارد.
وی با ذکر اینکه آموزش و پرورش باید لنگرگاه و نقطه اتکا باشد، عنوان کرد: بنای تحول و نقشآفرینی باید از آموزش و پرورش رقم بخورد و اگر به آموزش و پرورش نگاه بلندمدت و با برنامه داشته باشیم در عرصههای دیگر نیز موفق خواهیم شد.
نماینده مردم شیراز و زرقان تغییر نگاه به معلم و آموزش و پرورش را ضروری دانست و گفت: انتظار ما افزایش هماندیشیها و ارائه راهکارهای تخصصی است تا در مجلس و سایر دستگاه ها پیگیری شده و به نتیجههای بهتری برسیم.
رتبهبندی معلمان بصورت کامل اجرایی میشود
کریمی فیروزجایی٬ عضو هیئت رئیسه مجلس نیز تصریح کرد: مجلس یازدهم آمده تا در راستای منویات رهبری کمک حال قوه قضاییه در بحث عدالت باشد.
وی افزود: اقتصاد و معیشت مردم اولویت دیگر مجلس است که طی یکی دوماه آینده باید اقدامات موثری صورت پذیرد.
دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان بیان داشت: شرایط خاصی بر کشور نظیر تحریم و کرونا حاکم است و موانعی بر سر راه مجلس وجود دارد اما ما ناامید نیستیم و مجلس به ایفای نقش خود به صورت قوی میپردازد.
کریمی فیروزجاییگفت: جامعه اسلامی فرهنگیان اتاق فکر کمیسیون آموزش و تحقیقات و در بخش های مهم قانونگذاری و نظارت کمک حال مجلس خواهد بود.
نماینده مردم بابل در مجلس تصریح کرد: در قوه مجریه توجهی به آموزش و پرورش نیست و باید این وزارتخانه را به صدر توجه ها آورد و مشکلات و معضلات آن را جهت حل شدن پیگیری نمود.
وی با بیان اینکه هدف از رتبهبندی معلمان افزایش سطح و انگیزه آنها است، تصریح کرد: اجرای رتبهبندی معلمان نتیجه تلاش چندین و چند جلسه با سازمان برنامه و بودجه بوده که توانستیم 6 هزار و 300 میلیارد تومان بودجه برای آن به بودجه وزارت اضافه کرده و آموزش و پرورش نیز موظف شد که برنامه کاملی را در این خصوص ارائه دهد.