تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 16887
تاریخ : ۳ تیر, ۱۳۹۹ :: ۱۴:۳۳
دانش‌آموزان در تابستان «شاد» می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو با اشاره به تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری کلاس‌های تابستانی از طریق شبکه شاد به این موضوع پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد.

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در حوزه آموزش دانش‌آموزان در ایام شیوع ویروس کرونا، راه‌اندازی و فعالیت شبکه شاد است. مدارس کشور از اول اسفند سال ۹۸ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل ‌شدند و آموزش و پرورش در این شرایط برای تداوم جریان آموزش باید آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان را به شیوه‌های مختلف به کار می‌گرفت. هر چند این طرح موافقان و مخالفان زیادی داشت اما مسوولان آموزش و پرورش از اجرای آن کوتاه نیامدند و حالا تابستان امسال هم قرار است برای دانش‌آموزان کلاس‌های تابستانی برگزار کنند.

آموزش و پرورش در ابتدا برای تدریس دروس به دانش‌آموزان در شبکه‌های مختلف تلویزیونی از جمله شبکه آموزش و شبکه چهار از معلمان حرفه‌ای در برخی دروس استفاده کرد، اما این شیوه آموزش در برخی مقاطع تحصیلی از جمله ابتدایی با مشکلات بسیاری همراه بود؛ در وهله اول می‌توان گفت که ناتوانی در تعامل میان معلم و دانش‌آموز و کنترل فضای آموزشی، کمبود وقت برای تدریس و همچنین هماهنگ نبودن مباحث آموزشی با میزان پیشرفت درسی دانش‌آموزان و تکراری‌بودن این مباحث سبب شد تا تأثیر چندانی در پیشرفت آموزشی دانش‌آموزان نداشته باشد.
علاوه بر آن، عده بسیاری از دانش‌آموزان در روزهای ابتدایی راه‌اندازی سامانه شاد، علاوه بر مشکلات فنی که در برقراری اتصال با این شبکه داشتند، در دسترسی به وسایل هوشمند ارتباطی مانند تبلت و گوشی تلفن همراه نیز با مشکل مواجه ‌شدند. همچنین متصل نشدن برخی تلفن‌های هوشمند آیفون به شبکه شاد و شروع نشدن آموزش برخی مدارس در این شبکه از مهم‌ترین مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن رو‌به‌رو بودند.

تابستان شاد

هر ساله در فصل تابستان، آموزش‌ و پرورش در استمرار فرآیندهای تربیتی، اقدام به تشکیل پایگاه‌های تابستانی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند‌ می‌کند و در سال جاری با توجه به شیوع کووید19 در کشور، این فعالیت‌ها در فضای مجازی با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزی و متناسب با عنوان سال جهش تولید و با شعار «هر دانش‌آموز، یک مهارت» در قالب اقدامات ملی، استانی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.
بر اساس این بخشنامه، مدیران پایگاه‌های تابستانی مدارس منتخب (مراکز دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی‌ تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهش‌سراها، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، هلال‌احمر، سازمان بسیج دانش‌آموزی و غیره باید تمام مراحل تشکیل پایگاه و فرآیندهای ثبت‌نام و تشکیل کلاس‌ها را در شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) انجام دهند. در مناطقی که امکان برگزاری کلاس حضوری به‌صورت محدود وجود دارد، مطابق سنوات گذشته ثبت‌نام از طریق سامانه اوقات فراغت در همگام انجام می‌شود.

تداوم رابطه دانش‌آموز و معلم در تابستان

هنوز معلوم نیست و آیا کلاس‌های تابستانی سامانه‌شاد با استقبال روبه‌رو خواهد شد یا نه؟ اما مسؤولان آموزش و پرورش بر این باورند که این سامانه می‌تواند در پر‌کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان بسیار مؤثر باشد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش‌و‌پرورش درباره ادامه آموزش دانش‌آموزان در تابستان عنوان کرد: برای پر‌کردن اوقات فراغت، رفع خلأهای آموزشی و تداوم و تکمیل آموزش و یادگیری، مصمم هستیم آموزش در شبکه شاد ادامه یابد.

وی با بیان اینکه فعال‌بودن آموزش در تابستان، هم برای معلمان و هم دانش‌آموزان بهتر است، افزود: بر این اساس آموزش‌های تلویزیونی و برنامه‌های مهارت‌آموزی و کار و فناوری دانش‌آموزان ابتدایی همچنین مهارت آداب زندگی در قالب شعر و قصه برای این دانش‌آموزان ادامه دارد.

عضویت 11 میلیون دانش‌آموز در شاد

خیلی از خانواده‌ها از اینکه سامانه شاد قرار است برای تابستان جاری برنامه‌ای داشته باشد، راضی هستند؛ در هر صورت بهتر از این است که اوقات فراغت دانش‌آموزان به بطالت بگذرد اما با این شرط که کلاس‌ها تداوم داشته باشد و مشکلات قبلی بر سر راه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان سبز نشود.

مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره تداوم فعالیت شبکه شاد در تابستان اظهار کرد: قرار است برنامه‌های متنوعی در شبکه شاد، برای پر‌کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان ارائه شود.

وی افزود: باید با همکاری معاونت‌های پرورشی، ورزش، سلامت و آموزشی، برای دانش‌آموزان کلاس‌هایی ایجاد شود تا با این دوره‌ها، تابستان را سپری کنند.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته معلمان ارتباط خود را با دانش‌آموزان حفظ می‌کنند و در کانال‌های این سامانه، سرگرمی و تور مجازی برای دانش‌آموزان مهیا می‌شود.

 شرفی در ادامه درباره عضویت دانش‌آموزان در این شبکه عنوان کرد: در حال حاضر صددرصد مدیران مدارس، بیش از ۱۱میلیون دانش‌آموز و ۸۵ درصد معلمان در سامانه شاد عضویت دارند.

 وی ادامه داد: همچنین قرار است برای معلمان در این سامانه ابزار آزمایشی مانند کارگاه و آزمایشگاه مجازی نیز طراحی شود تا معلمان در حد امکان بتوانند با استفاده از مستندهای آموزشی و ابزارهای مستندساز به دانش‌آموزان محتوای دروس را ارائه دهند.

 «شاد» ایراد دارد

باید ببینیم سامانه شاد با تمام ایراداتی که داشت، می‌تواند تابستان امسال برای دانش‌آموزان مؤثر باشد یا خیر؟ هر چند مسؤولان آموزش و پرورش بارها تأکید کرده‌اند ایرادات برطرف شده است اما کارشناسان خیلی هم خوش‌بین نیستند.

به گفته بهناز شهنواز، کارشناس آموزش و پرورش، سامانه‌شاد ایراداتی دارد و تا زمانی که این مشکلات حل نشود معلمان و دانش‌آموزان سردرگم خواهند بود.

 وی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین ایراد این سامانه، اینترنت ضعیف کشور و عدم‌پوشش‌دهی همه مناطق کشور است. یکی دیگر از این مشکلات، عدم‌توانایی همه خانواده‌ها برای تهیه تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی است و این دانش‌آموزان از تحصیل جا می‌مانند.

این کارشناس آموزشی اضافه می‌کند: ما نباید اقلیت را فراموش کنیم و تا زمانی که ایرادات سامانه برطرف نشود، معلمان و دانش‌آموزان نمی‌توانند از آن استفاده بهینه کنند. به نظر من اگر «شاد» برنامه منسجمی نداشته باشد، فقط صرف هزینه و وقت برای معلمان و دانش‌آموزان است.

شهنواز در رابطه با کلاس‌های تابستانی در سامانه‌ شاد می‌گوید: حتی اگر بخواهند برنامه‌های فوق‌برنامه در سامانه شاد برای فصل تابستان اجرا کنند، باید این برنامه‌ها فوق‌العاده قوی باشند و انتظار دانش‌آموز قرن بیستم را برآورده کنند، چون اگر این برنامه‌ها به اندازه کافی جذاب نباشند، کمتر دانش‌آموزی به سمت آن کشیده می‌شود و باز باعث دلزدگی از سامانه خواهد شد.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.