تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 16562
تاریخ : ۳۱ خرداد, ۱۳۹۹ :: ۹:۳۶
اهمیت دوره پیش دبستانی در شناسایی و مداخله به‌هنگام مشکلات شناختی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار مهر، از ۱۵ تیرماه در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان آغاز می شود. در این سنجش اندازه گیری توده بدنی، بینایی و شنوایی سنجی و سوابق بیماری در کودکان سنجیده می شود و کارت واکسن و شناسنامه پدر و مادرها نیز نیاز است. در ۶۰ هزار پایگاه مدارس ابتدایی نوبت دهی را انجام می دهند. با توجه به تعیین ۲۲۰۰ پایگاه تخصص، نزدیک به ۲۰ هزار نیرو در این طرح فعال هستند.

فرخ لقا عکافی دارای دکترای مشاوره مدیر تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه در نشست خبری رئیس این سازمان اعلام شد که سنجش آمادگی تحصیلی کودکان در بدو ورود به دبستان به گونه‌ای است که وابسته به اینکه کودکان پیش دبستانی رفته اند یا نه نیست، گفت: تستی که ما در چند مرحله انجام می دهیم به تحلیل های شناختی و عملکردی بچه ها بر می گردد. در واقع ما در این تست ها حیطه های شناختی، ارتباطی، حرکتی، حل مساله و روانی بچه ها را سنجش می کنیم. در واقع قبل از ورود به مدرسه بچه ها از این نظرها ارزیابی می شوند تا اگر نقصی هست که ممکن است در عملکرد تحصیلی اثر بگذارد شناسایی شود.

وی ادامه داد: در مرحله ارزیابی اولیه اگر کودکی مشکوک تشخیص داده شد، به مراکز تخصصی ارجاع داده می شود. البته اگر بچه‌ای پیش دبستانی رفته باشد، در مهارت های شناختی عملکرد بهتری دارد. اما همه این مهارت هایی که ما می سنجیم از بدو تولد ایجاد می شود و تقریباً هر شش ماه یک تغییر اساسی می کند و باید کودکان بدون رفتن به پیش دبستانی هم به این مراحل رشدی رسیده باشند.

وی درباره اهمیت دوره پیش دبستانی نیز گفت: با توجه به طرحی که دنیا در پیش گرفته است که شناسایی و مداخله به هنگام است، یکی از جاهایی که می شود این کار را انجام داد، پیش دبستانی است. در واقع در پیش دبستانی مربیان می توانند بسیاری از موارد دارای مشکل را شناسایی کنند.

عکافی در پاسخ به این پرسش که ساعت بهینه آموزش در پیش دبستانی چقدر است چرا که در مراکز پیش دبستانی در مدارس دولتی ساعت پیش دبستانی ۸ تا ۱۱ است اما در مراکز دیگر از ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر کودک پذیرش می شود، بیان کرد: قطعاً آستانه تحمل بچه ها پایین است و برای همین ساعت آموزشی در پیش دبستانی باید کم باشد تا بازده بیشتری داشته باشیم. ضمن اینکه آستانه تحمل بچه در دوری از مادر هم کمتر است و برای همین هم پرخوانی و محفوظات زیاد به بچه ها آسیب می زند و هم موضوع تعداد ساعات بالای دوری از خانه و مادر.

وی درباره اینکه آزمون هوشی مورد استفاده در طرح غربالگری کودکان چیست و آیا از آزمون وکسلر کودکان استفاده می شود، گفت: ما با استفاده از آزمون ها، هوش کلامی و عملکردی ارزیابی دقیقی را انجام می دهیم. آزمون وکسلر چون وابسته به فرهنگ است مورد استفاده ما نیست آزمون های ما در انحصار سازمان استثنایی کشور است و چندین تست است که هنجاریابی شده است و نرمی از اعداد به دست آمده که برای بچه‌ای در تهران یک عدد تعریف شده و برای کودکی در یک استان محروم عددی دیگر.

مدیر تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص اینکه چرا در ارزیابی های بدو ورود به دبستان روی مواردی چون اختلال های اضطرابی پایشی صورت نمی گیرد خصوصاً اینکه در دبستان ها عموماً مشاور وجود ندارد و این موارد دیر تشخیص داده می شود و از سوی دیگر امسال به علت شیوع کرونا اهمیت تشخیص این نوع اختلال ها بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: اضطراب بچه ها در دوره ابتدایی عموماً اضطراب جدایی است و حتماً سابقه آن را می شود از سه سالگی مشاهده کرد. وقتی بچه ها وارد پایگاه می شوند و از نظر بهداشت دهان و دندان و شنوایی سنجی و… سنجش می شوند مشاهده می شود که ارتباط می گیرند یا نه و اینکه وقتی وارد سنجشآمادگی تحصیلی می شوند چون حالت بازی دارد در ابتدا برای اینکه بچه به محیط عادت کند، اجازه می دهیم والدین باشند اما در قدم های بعد باید بچه بتواند بدون حضور مادر کار را پیش ببرد. در واقع احتمالاً اگر بچه‌ای اینجا عملکردش به خاطر دوری از مادر تاثیر بگیرد نشان می دهد از قبل هم این اضطراب بوده و حالا یا خانواده تشخیص نداده… ما به روانپزشک کودک ارجاع می دهیم یا به مشاوران سازمان و مداخلات صورت می گیرد و وقتی کودک نرمال شد دوباره نوبت گیری می کند و ارزیابی مجدد می شود

وی ادامه داد: ما هر متغیری را به راحتی نمی توانیم وارد چرخه سنجش کنیم. شیوع آن و اثرگذاری اش در فرایند آموزشی مهم است. مثلاً اینکه بیش فعالی در همان سنجش اولیه ارزیابی می شود به دلیل این است که اثرش در عملکرد تحصیلی بالاست. حالا می شود اضطراب را به عنوان یک پژوهش وارد پایگاه ها کنیم و ببینیم چقدر متغیر اثرگذاری است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.