تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 16305
تاریخ : ۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ :: ۱۲:۵۴
ضرورت احیاء مجدد شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در اولین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور ضمن بیان این مطلب از شروع به کار مجدد این شورای تخصصی، درمورد پیشینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: این سند میراث زحمات سلف صاحب نظران نظام آموزشی کشور است و ۱۵ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این سند اختصاص داشته تا به عنوان منشور چشم انداز ۱۴۰۴ نظام آموزشی کشور قرار گرفته شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این نکته که زمان زیادی در تدوین اسناد استفاده می‌شود، تأکید کرد: گاهی نقدهایی به این اسناد وارد می‌شود، از جمله این که در مقایسه با اسناد عملیاتی ظرفیت‌های لازم را فراهم نمی‌کند یا برنامه اقدام واقع بینانه نیست.

وی با اشاره به تدبیر حضرت امام خمینی(ره) در مورد تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی و در ادامه آن شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مقام معظم رهبری که به عنوان مؤسس و معمار این سازوکار از ابتدا تا الان بوده اند، گفت: باید به اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی متعهد بود.

عاملی به تأکید مقام معظم رهبری بر فراهم کردن سازوکار اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به وزرای منصوب شده آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا به حال برداشت اجمالی چه به صورت کیفی و چه کمی از سند موجود نیست.

وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که سند نقشه جامع علمی کشور در نظام علمی کشور موفقیت نسبی به دست آورده، این است که وقتی که به تصویب رسید ستاد نقشه جامع  علمی کشور تشکیل شد و سند نقشه طی این شش سال روی میز ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بوده و تاکنون ١٣٢ جلسه به همین منظور برگزار شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ضرورت احیای مجدد شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور تأکید کرد و گفت: بحث تعلیم و تربیت بخش مهمی از آن مربوط به آموزش و پرورش است، اما نباید به وزارت آموزش و پرورش ختم شود و باید در آموزش عالی کشور ادامه‌دار باشد و قاعدتاً این شورا زنجیره تعلیم و تربیت را بررسی و دنبال می‌کند و به نوعی حوزه صدا و سیما و حوزه هنر و ادبیات نیز مرتبط می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی با تأکید بر اینکه در راهبری و ارزیابی اگر دستگاهی به غیر از دستگاه سیاستگذار پیگیر باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد، افزود: شورای عالی آموزش و پرورش که مصوب مجلس است قطعاً راهبری سند را انجام می‌دهد.

۱۲۶ نهاد تأسیسی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نمی‌توان پیشرفت علم و فناوری کشور را منهای شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا کرد.

دکتر عاملی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه فرهنگی کشور است، گفت: شورای عالی به عنوان یک دستگاه فرهنگی باید مسیر اجرایی سازی سند تحول بنیادین را راهبری و دنبال کند.

وی با اشاره به سالگرد صدور فرمان امام (ره) در مورد تشکیل ستاد فرهنگی و برخی انتقادها که اخیراً از شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود، گفت: معمولاً در سالگردها دستاوردها و نکات مثبت بیان می‌شود به عنوان مثال در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان شود.

دکتر عاملی گفت: اما متأسفانه کارهای عظیمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است در این نقدها دیده نمی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح نقش‌آفرینی‌های ارزنده این شورا یادآور شد: ۱۲۶ نهاد تأسیسی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نمی‌توان پیشرفت علم و فناوری کشور را منهای شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا کرد.

 وی با بیان این مطلب که همه ستادهای علم و فناوری کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: به عنوان مثال معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور که در حال حاضر سازوکار اصلی اقصاد دانش بنیان است، سازمان استعدادهای درخشان، شورای گسترش، دانشگاه فرهنگیان، سازمان ملی نخبگان و ۱۰ ظرفیت بزرگ راهبری علم و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، که شورا پیشرفت کارهای محوله به آنها را نیز پیگیری کرده است. البته هر کار بزرگی نیازمند آسیب شناسی، ساماندهی و به روز رسانی است ولی نگاه بغض آلود و منفی نگرانه غلط است.

دکتر عاملی با بیان این نکته که نقد چهار رکن دارد و متأسفانه معمولا به سه رکن آن توجه نمی‌شود، گفت: رکن اول مرور کلان منصفانه پدیده مورد مطالعه است.

وی رکن دوم را برجسته سازی نقاط مثبت و موفقیت‌ها و کارآمدی یک امر یا پدیده مورد نقد دانست و گفت: برجسته سازی موفقیت ها موجب توسعه آنها و تقویت اعتماد به نفس می شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان این مطلب که رکن سوم مربوط به خلاءهاست و معمولاً اغراق آمیز بیان می‌شود، رکن چهارم را ارائه راهکار برای اینکه نقاط ضعف به نقاط مثبت تبدیل شود، عنوان کرد.

روح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که دانش آموز فارغ‌التحصیل متدین و مؤمن معطوف به ارزش‌های اسلامی پرورش یابد.

دکتر عاملی با تأکید بر اینکه روح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که دانش آموز فارغ‌التحصیل متدین و مؤمن معطوف به ارزش‌های اسلامی پرورش یابد و از خلاقیت و توان علمی منسجم معطوف به خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد، ابراز امیدواری کرد: شورای تحول و نوسازی بتواند به وزارت آموزش و پرورش و حوزه آموزش عالی کشور کمک کند مسیری که برای سند در نظر گرفته شده اجرایی شود.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.