تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 13568
تاریخ : ۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۸:۲۹
روایت تلخ تدریس مجازی و محرومیت/ دانش‌آموزانی که برای تحصیل چشم به تلویزیون‌های بدون شبکه دوخته‌اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، با آمدن کرونا و لزوم کاهش ترددها و حضور افراد در جامعه و ارتباط با یکدیگر، مدارس کشور تعطیل شد؛ در ابتدا این خبر شاید به مذاق برخی از دانش‌آموزان خوش آمد ولی در ادامه مشکلاتی را برای پیگیری دروس‌شان پدید آورد.

ارائه آموزش‌ها از طریق تلوزیون، شبکه‌های اجتماعی و شبکه آموزش دانش آموزی یا همان شاد حاکی از تصمیم جدی وزارت خانه برای تکمیل آموزش دانش آموزان بود ولی فارغ از آنکه در گوشه و کنار ایران کم نیست روستاها و دانش آموزانی که به هیچ کدام یک از این امکانات دسترسی درستی ندارند.

فارغ از عدم توسعه مطلوب شبکه‌های اجتماعی داخلی که این روزها شکایت معلمان و دانش‌آموزان را در پی داشته است، هستند دانش‌آموزانی که در برخی مناطق محروم استان اصفهان نه دسترسی به گوشی هوشنمد و اینترنت پرسرعت دارند و نه حتی دسترسی آن‌ها به شبکه‌های دیجیتال تلویزیون مانند شبکه آموزش مقدور است.

گلایه دانش‌آموزان محرومی که هیچکس صدای آن‌ها را نمی‌شنود

یک از دانش‌آموزان منطقه محروم «چناررود» در چادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره عدم ارائه امکانات آموزشی از راه دور در این منطقه اظهار داشت: کرونا که آمد ما هم نگران شدیم، گفتند در خانه بمانید، رفتیم در خانه ماندیم؛کم‌کم به فکر درس‌هایمان افتادیم؛ همه چیز داشت فراموشمان می‌شد که اعلام کردند شبکه آموزش تدریس می‌کند ولی  شبکه آموزش در چنارود پوشش نداشت؛ گفتند در فضای مجازی درس بخوانید، اصلا اینترنت نداریم که بخواهیم به تدریس‌ها گوش بدهیم.

 

صدا وسیما: مشکلی در پوشش نداریم

البته مسؤولان فعلی صداوسیمای مرکز اصفهان هم می‌گویند پوشش کاملی برای ارائه خدمات شبکه های دیجیتال به مردم اصفهان ارائه داده اند. آن‌ها معتقدند این مشکلات در برخی نقاط مقطعی بوده و یک موضوع همیشگی نیست و شهروندان نیز می توانند با ارتباط ۲۴ ساعته با سازمان این مشکلات را اطلاع و شاهد رفع شدنش باشند؛ البته گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس از حقایق دیگری سخن می‌گویند.

این موضوع البته واکنش نمایندگان و منتخبان مردم در مجلس را هم به دنبال داشته است؛ در همین راستا اکبر ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره مشکلات آموزشی دانش‌آموزان مناطق محروم غرب استان اصفهان با بیان این‌که در بعضی از مناطق مانند پشت‌کوه‌های فریدون‌شهر اینترنت ضعیف و یا این‌که اصلاً وجود ندارد، خاطرنشان کرد: عملیات اجرای فیبرنوری در روستاهای فریدون‌شهر انجام شده و ۴ پیمانکار تمام کوه‌ها را با سختی ‌شکافتند تا فیبرنوری را انتقال دهند و امیدوار هستیم، تمهیدی اندیشیده شود تا آن‌ها هم از عدالت آموزشی بی‌بهره نباشند.

اینترنت لازمه بهداشت و درمان است

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین میاندشت با اشاره به این‌که در برنامه ششم تصویب کردیم که روستاهای با ۲۰ خانوار به بالا، اینترنت‌شان باید به روز باشد، بیان کرد: اینترنت لازمه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در روستاها است، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات را موظف کردیم که این کار را انجام دهند، اما در حال حاضر کلاس‌ها تعطیل است و دانش‌آموزان باید درس را از طریق فضای مجازی دنبال ‌کنند که باید فکری به حال آن شود.

نباید برای کل کشور تکلیف یکسان برای آموزش در نظر گرفته شود

همچنین عباس مقتدایی منتخب مردم  اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم تا زمانی که زیرساخت‌های مربوطه برای کل استان اصفهان و سایر استان‌های کشور مهیا نشود، نباید تکلیف کنیم که همه در سطوح مختلف آموزشی یکسان مورد ارزیابی و آزمون قرار بگیرند، چون در استان ما برخی از شهرستان‌ها و روستاها ممکن است دچار مشکلاتی باشند و باید همپای آن‌ها موضوعات را دنبال کنیم.

بیش از ۵۰ مکاتبه انجام شده؛ اما دریغ از حل مشکل​

جواد نادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره آخرین وضعیت پیگیری مشکلات پخش تلویزیونی و مشکلات اینترنتی اظهار داشت: بیش از 50 مکاتبه رسمی با مسؤولان مختلف در این زمینه انجام شده است؛ هم در زمینه صدا وسیما و هم در زمینه آنتن‌دهی موبایل که تا کنون به نتیجه خوبی از سوی مسؤولان ذی‌ربط نرسیده است.

بخشدار چناررود بیان داشت: در بحث صدا و سیما با یک وزش کم باد پخش شبکه‌ها متوقف می‌شد که در یک مرحله در روستای دولت‌آباد و پرمه یک تقویت انجام شد که یک مقدار بهتر شد، اما در خیلی از روستاها ما مشکل جدی در پخش شبکه‌های صدا و سیما داریم.

وی با انتقاد از عدم توجه صدا و سیما به موضوع تقویت پوشش تلویزیونی در این مناطق گفت: عدم توجه به این موضوع باعث شده بسیاری از مردم برای دریافت شبکه‌ها به ماهواره روی بیاورند که این خود زمینه‌ساز گسست‌های فرهنگی در این منطقه خواهد شد و نگرانی همگان را در پی داشته است؛ متاسفانه از سوی صدا و سیما هیچ اقدامی برای حل مشکل انجام نشده است و راستی آزمایی این موضوع خیلی سخت نیست و می‌توان با حضور در منزل یکی از روستائیان این منطقه وضعیت پخش تلویزیونی آن را مشاهده کرد.

نادی بیان داشت: در بحث صدا و سیما با یک وزش کم باد پخش شبکه‌ها متوقف می‌شد که در یک مرحله در روستای دولت‌آباد و پرمه یک تقویت انجام شد که یک مقدار بهتر شد، اما در خیلی از روستاها ما مشکل جدی در پخش شبکه‌های صدا و سیما داریم.

بخشدار چناررود تصریح کرد: در این منطقه خیلی از مردم به علت نداشتن پول برای خرید گوشی تلفن همراه توانایی استفاده از آن را ندارند؛ در همین منطقه خانمی را می‌شناسم که به دلیل نداشتن پول گوشواره‌های دخترش را فروخته بود تا بتواند برای او گوشی تلفن همراه برای اتصال به شبکه‌های مجازی آموزشی تهیه کند.

«شاد»، شاه‌کلید مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان مناطق محروم نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از فارس، در حالی این روزها مسؤولان آموزش و پرورش بر نرم‌افزار شاد تکیه کرده‌اند و از آن به عنوان شاه کلید حل مشکلات درسی دانش‌آموزان در شرایط کرونا نام می‌برند که در چناررود و پشت‌کوه و پادنا نه خبری از دریافت صحیح شبکه‌های تلویزیونی است و نه اینترنتی در دسترس که دانش‌آموزان این مناطق دل در گرو آن داشته باشند.

 سؤال اینجاست روستائیان مناطق محروم که از امکانات رفاهی محروم هستند، چرا از دیدن برنامه‌های تلویزیونی نیز محروم باشند و به ماهواره که هدف دشمن است روی آورند؟ چه کسی جوابگوی این عزیزان است؟

لبته در این میان هستند معلمانی در این مناطق چشم به راه حل مشکل از سوی دولتی‌ها نمانده‌اند و با هر روش ممکن با رعایت نکات بهداشتی سعی کرده‌اند که دانش‌آموزانشان در فرآیند علم‌آموزی عقب نمانند و از حق آموزش که در قانون اساسی کشور به آن یکی از حقوق اصلی هر شهروند کشور پرداخته شده، این کودکان و نوجوانان نیز باز نمانند.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.