تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 12187
تاریخ : ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۱۸:۲۳
واگذاری تصمیم گیری درباره برگزاری امتحانات مدارس به معلم ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو در خصوص آخرین دستورالعمل های ابلاغی برای برگزاری کنکور و امتحانات ‏مدارس و دانشگاه ها و مشکلات ایجاد شده در نظام آموزشی کشور بعد از کرونا با احمد عابدینی معاون دبیر کل شورای ‏عالی آموزش و پرورش کشور و پانته آ دری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران به صورت تلفنی گفت ‏و گو کرد‎.‎

احمد عابدینی در آغاز با اشاره به اینکه بیماری کرونا یک پدیده‌ای است که همه جهان را درگیر کرده است، گفت: در چنین ‏شرایطی که سابقه مشابهی نیز ندارد، کشورها معمولاً خیلی آمادگی لازم در سطح اجتماعی و اقتصادی و همچنین آموزشی را ‏نداشتند و بنابراین خیلی از اقدامات به شکل آزمایش و خطا بود و از روی اقدام و اجبار این روش ها انتخاب شد‎.‎

وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه ظرفیت های فضای مجازی به کمک آموزش و پرورش آمد و توانست از این ظرفیت استفاده ‏کند و مسیر خود را پیدا کند و دانش آموزان را با روش دیگری از آموزش، هدایت کند. قاعدتاً این روش در نوع خود به ویژه در ‏ایران جدید و تازه است و به همین دلیل آسیب ها، مشکلات و موانعی دارد. مدیران باید از ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده کنند ‏و آسیب های آموزش مجازی را تغییر دهند؛ البته معتقد هستیم این نوع آموزش به هیچ وجه نمی تواند جایگزین آموزش های ‏مرسوم و معمول شود و اساساً هیچ ابزاری نمی تواند جایگزین معلم شود اما به‌هرحال انجام این روش جایگزین از روی ناچاری ‏است‎.‎

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور در ادامه به امتحانات دانش آموزان اشاره کرد و بیان داشت: دانش آموزانی ‏که باید امتحان نهایی بدهند با بقیه دانش آموزان تفکیک شده‌اند و وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده است، آزمون های نهایی ‏به صورت حضوری خواهد بود‎.

وی اضافه کرد: تصمیم گیری درباره شیوه برگزاری امتحانات آخر سال به ستاد کرونا واگذار شده است و پس از عید نیز دو جلسه ‏در شورای‬ عالی آموزش و پرورش ویژه برگزاری امتحانات برگزار کردیم و تصمیم شورای عالی به ستاد ملی کرونا ارسال شده ‏است و منتظر پاسخ نهایی این ستاد هستیم. در این پیش نویس بیشتر آمده است که بیشترین مسئولیت درباره برگزاری کلاس ها و ‏امتحانات بر عهده معلم باشد‎.‎

پانته آ دری در آغاز با اشاره به اینکه حوزه‎ «IT» ‎سالیان درازی است که جای خود را به عنوان ابزار باز کرده است، گفت: در ‏نظام های آموزشی متمرکز مانند نظام آموزش و پرورش ایران، هوشمند سازی مدارس با وجود آنکه در ایامی پر رونق بود اما به ‏دلایلی مسکوت ماند. امروز هم با یک بحران دست به گریبان هستیم و هم از نظر فرهنگی متوجه چالش هایی درباره رعایت ‏مقررات شده ایم که آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نیست‎.‎

وی اضافه کرد: چند ماه پیش که مدارس به دلیل آلودگی هوا و برف تعطیل شد، برخی مدارس از آموزش های غیر حضوری ‏استفاده کردند و در این زمینه دو مبحث مهم وجود دارد؛ نخست تولید محتوای مناسب برای آموزش غیر حضوری است که قطعاً ‏با یک کلاس حضوری متفاوت است و معلم شرح درس مختص آن را باید طراحی کند. همچنین بستر‎ IT ‎سبب می شود این تدریس ‏به صورت تعاملی خواهد بود‎.‎

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به مشکلات ایجاد شده در دوران کرونا اشاره کرد و بیان داشت: ‏در یک نظام آموزشی متمرکز این مشکلات و مسائل بیشتر خودش را نشان می دهد زیرا یک وزارت خانه برای تمام کشور باید ‏برنامه‌ریزی کند و با وجود آنکه مدرسه محوری سال ها است که مورد توجه قرار گرفته است، اما همین الآن نیز مردم نیز منتظر ‏هستند تصمیمات در همه استان ها یکسان باشد‎.‎

وی اشاره کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش نیز یک پیش نویس آمده شده بود که به سال تحصیلی پایان دهند اما اعلام نشد ‏زیرا اگر این مسئله بیان می شد، خیلی از خانواده ها مجدداً به سفر می رفتند و از نظر کنترل کرونا دچار مشکل می شدیم و ‏درواقع این اقدام یک اهرم در اختیار ستاد مقابله با کرونا بوده است‎.‎

دری با تصریح بر اینکه تصمیم گیری ها درباره آزمون مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش صورت می گیرد، عنوان ‏کرد: بعضی از دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به شبکه مجازی و آموزش از راه دور، در جریان آموزش قرار نگرفتند و به ‏همین جهت مدارس از اسفند ماه مکلف بودند، دانش آموزانی که در جریان آموزش مجازی قرار نگرفته بودند را شناسایی کنند‎.‎
 

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.