تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 10863
تاریخ : ۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ :: ۱۰:۱۲
ویروس بزرگ «واگذاری»، سایه‌ای هولناک به روی معلمان

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- فاطمه موحد*؛ درمجموعه‌ آموزش و پرورش، البته نیرو‌های ستادی هستند، طراحان هستند، فکرسازان هستند، کتاب نویسان هستند و همه‌ آن‌ها در این اهمیت و ارزش سهیمند؛ اما میاندار، معلم است. همه طراحی‌ها و مدلسازی‌ها برای این است که معلم بتواند کارش را خوب انجام بدهد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار معلمان در سال ۶۸)

امروزه علاوه بر ویروس کرونا که دامن گیر جامعه شده است، ویروسی سهمگین به اسم «واگذاری» بر معلمین سایه انداخته است. باید گفت این ویروس بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا است، چرا که این ویروس تربیت نسل آینده این سرزمین را هدف گرفته است. درباره اهمیت این موضوع باید نکاتی را ذکر کرد، از جمله:
۱) معلم است که می‌تواند مارا متدیّن، با تقوا، پاکدامن، یا خدای ناکرده بی بند و بار بار بیاورد. معلم چنین نقشی دارد. این ارزش معلم است؛ این تاثیر معلم است؛ این گره گشایی معلم در مسائل عمده زندگی ما و نسل آینده ما و جامعه ما و کودکان ما و تاریخ آینده ماست. حال با این نقشی که معلم دارد، جامعه، کشور، مردم، دولت و نظام باید درباره مسئله معلم چگونه فکر کنند؟ (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از کارگران و معلمان، ۱۵/۲/۱۳۷۸) با در نظر گرفتن این سخن باید گفت واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور خیانتی بزرگ در حق معلمین است، گویا عده‌ای هنوز به نقش مهم معلم پی نبرده اند. اینجاست که نادیده گرفتن تاثیر معلم در جامعه در تفکر بعضی‌ها هویدا میشود. باید گفت عده‌ای کوته فکر نگاه کم ارزشی به جامعه معلمی دارند و در تلاش هستند تا از نقش خطیر معلمی در جامعه بکاهند.

۲) مسئولان باید بدانند هر هزینه‌ای که در آموزش و پرورش می‌کنند، هزینه سرمایه‌ای است. هزینه محض نیست. پولی که آنجا خرج می‌شود، در واقع دارد سرمایه گذاری می‌شود. به این چشم به آموزش و پرورش نگاه کنند و بودجه گذاری کنند و به این چشم امکانات معیشتی فراهم کنند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان و فرهنگیان، ۱۳/۲/۱۳۹۵) اینجا باید سوال پرسید هدف دست و پا زدن دیگر دانشگاه‌ها برای به چنگ آوردن دانشجو معلمین چیست؟ با توجه به این نکته باید به مسؤولان عزیز یادآوری کرد که نه تنها امکانات معیشتی برای معلمین فراهم نشده بلکه سعی دارند معلمین را نیز به دانشگاهی دیگر بفروشند. گویا مسؤولان اهمیت سرمایه گذاری در آموزش و پروروش و تاثیر آن بر آینده کشور و جامعه را درک نکردند.

۳) استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزشی تخصصی و حرفه‌ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های ذیربط. (راهکار ۱-۱۱-، سند تحول بنیادین) در این زمان باید از مسئولین محترم سوالی پرسید: جناب مسئول! آیا میتوان دانشجو معلمی را که تربیت نسل آینده این کشور را به عهده دارد، همانند دیگر دانشجویان تعلیم داد؟ با نگاهی به این راهکار باید به مسؤولین یادآوری کنیم که آن‌ها هستند که مسؤولیت نهادینه سازی و اجرایی کردن سند و طراحی و تدوین برنامه‌های اجرایی سند تحول راهبردی را برعهده دارند، با این حال نه تنها در راستای سند تحول بنیادین که سندی بالادستی و مهم در آموزش و پرورش است عمل نمی‌کنند بلکه سعی دارند خلاف آن را پیش ببرند، چرا که با واگذاری دانشگاه فرهنگیان رویکرد آموزشی تخصصی و حرفه‌ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش را از بین می‌برند.

۴) اصلاح، ارتقاء و تغییر نگرش به آموزش و پرورش به عنوان سازمان فراگیر و نیروی اثر گذار اجتماعی در خدمت اهداف رشد و تعالی کشور به ویژه اهداف فرهنگی و اجتماعی (راهکار ۱-۸-، سند حول بنیادین) در حال حاضر نگاه فراگیر به آموزش و پرورش وجود ندارد، چرا که شاهد آنیم که با نگاهی حقیرانه مشغول خرید و فروش معلمین به دانشگاه‌های دیگر هستند. به جای آنکه زیرساخت‌های دانشگاه‌های دیگر را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهند و از آن به عنوان دانشگاهی اثر گذار در بطن جامعه و آینده کشور یاد کنند، اجازه میدهند هرکسی به خودش این جرأت را بدهد که بتواند دانشجو‌های های تاثیر گذار‌ترین دانشگاه کشور را از آن خود بکند و حس مالکیت نسبت به آن‌ها نشان دهد. این‌ها همه از عدم درک و آگاهی نسبت به دانشگاه فرهنگیان و نقطه ثقل بودن آن است.

۵) ایجاد ساز و کار‌های لازم برای تقویت جایگاه و منزلت فرهنگی و اجتماعی معلمان. (راهکار ۲-۸-، سند تحول بنیادین) واقعا معلوم نیست چه نفعی پشت ماجراست که حاضرند شأن و منزلت معلمین را زیر پا بگذارند. نگاهی مادی گرایانه به دانشجویانی که قرار است آینده کشور را بسازند و در تربیت نسل آینده دستی داشته باشند واقعا سخیفانه است. خوب است گاهی به جای نفع شخصی، نفع اجتماع را هم در نظر بگیرند نه اینکه فقط به فکر این باشند که نکند چند روز دیگر فلان دانشگاه از کمبود دانشجو رنج ببرد و سعی کنند دانشجوی آن را از جای دیگر تامین کنند.

در پایان می‌توان اشاره کرد که باید تمامی مسؤولین کشوری اهمیت دانشگاه فرهنگیان و نقش پر رنگ این دانشگاه در تربیت نسل آینده را درک کنند و سپس به سرمایه گذاری در آن بپردازند. مسؤولین به جای فروش معلم باید به فکر فراهم کردن بهترین امکانات برای دانشجو معلمین باشند. گاهی باید به بعضی‌ها عینک داد تا خوب ببینند، گویا چشمانشان کم سو شده و اهمیت و تاثیر گذاری دانشگاه فرهنگیان را برجامعه نمیبینند. با نگاهی ساده میتوان دریافت که واگذاری دانشگاه فرهنگیان اشتباه محض است، و می‌خواهند معلمین را از چاله در بیاورند و در چاه بیندازند. اما همه باید بدانند که دانشجو معلمان در مقابل این واگذاری سخیف ساکت نخواهند نشست و نمی‌گذارند منافع دیگران موجب آسیب زدن به دانشگاه فرهنگیان، جامعه معلمین و نسل آینده کشور بشود.

فاطمه موحد، مسوول بسیج دانشجویی پردیس رسالت زاهدان
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.