تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 10685
تاریخ : ۱۲ فروردین, ۱۳۹۹ :: ۸:۵۳
پیشنهاد جنجالی دانشگاه پیام‌نور؛ تضعیف یا تکمیل تربیت معلم؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،همین چند روز پیش بود که ماجرای انتقال بخشی از  آموزش دانشجومعلمان جدید الورود دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور مطرح شد، آنطور که از ظواهر امر بر می‌آمد پیشنهادی یکطرفه از سوی پیام نوری‌ها به آموزش و پرورش برای این کار مطرح شده بود، اما سکوت این دستگاه به ویژه رئیس دانشگاه فرهنگیان و صرفا اکتفا به یک تکذیبیه کلی روی سایت دانشگاه آن هم بعد از حرف و حدیث‌های بسیار، ماجرا را فراتر از یک پیشنهاد نشان داد.

در شرایطی که این دانشگاه بلاتکلیف میان قوانین به جامانده از سال‌های دور برای تربیت معلم و شرایط فعلی است و مطالبه‌گری دانشجومعلمان برای احقاق حداقل حقوق خود از میزان دریافتی گرفته تا دستیابی به رفاهیات همچون معادله‌ای حل نشده وجود دارد، ورود طرحی جدید که اساس روند تربیت معلم را نشانه گرفته است، نگرانی‌هایی را در پی دارد.

تضعیف تربیت معلم

از تصمیم‌های لحظه‌ای برای دانشجومعلمان تا رد پیشنهاد پیام نور

با وجود سابقه فعالیت ۷-۸ ساله دانشگاه فرهنگیان و ماموریت گرا بودن آن برای آموزش و پرورش، اما همچنان نواقصی در زیر ساخت‌های آن از کمبود فضا و استاد گرفته تا قوانین مربوط به حق و حقوق دانشجومعلمان وجود دارد.

سال گذشته بود که ماجرای افزایش حقوق آن‌ها بعد از حرف و حدیث‌های بسیار در نهایت به تایید سازمان امور اداری استخدامی و برنامه و بودجه رسید تا مشمول آن شدند، چند وقت بعد ماجرای عیدی دادن به این دانشجومعلمان که در واقع کارمند دولت محسوب می‌شوند بعد از تایید و تکذیب مسئولان آموزش و پرورش نهایی شد، اوضاع کسری ۴۵ درصد از حقوق آن‌ها هم که هنوز تمهیدی برای آن وجود ندارد.

حال با وجود ذکر این چند مصداق از تصمیم‌های نسبتا بی‌ثبات برای دانشجومعلمان، تغییر در رویه آموزش و ورود خرید خدمات به عرصه تربیت معلم دور از انتظار نیست و با وجود تکذیب این قضیه از سوی دانشگاه، اما باز هم دغدغه تغییر و نارضایتی از این شرایط وجود دارد آن هم با وجودی که به سبب شرایط خاص و تسهیلات موجود در سال‌های اخیر  رتبه‌های برتر کنکور، دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند که به تبع آن انتظار خدمات تحصیلی و رفاهی با کیفیت هم دارند.

تضعیف تربیت معلم

تکذیبیه مبهم برای نامه‌ای با درخواست روشن

براساس نامه موجود دانشگاه پیام نور، دانشجویان حدود ۱۰۰ واحد درسی با ۶/۵ نیمسال تحصیلی را با رعایت ضوابط آموزشی عالی در دانشگاه پیام نور تحصیل کرده و دروس تخصصی و پایه را فرا می‌گیرند سپس دروس تربیتی یا سال چهارم تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان ادامه داده و از این دانشگاه دانش آموخته خواهند شد.

پس از اعلام تصمیم مورخ ۱۲ آبان ۹۸ کمیسیون علمی و تحقیقاتی و فناوری و نظر معاون اول، جلسات متعدی با حضور نمایندگان وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده است که در جلسات مذکور، نظر غالب آن بوده که دانشجویان داوطلب براساس ضوابط اعلامی دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفته شده و به دانشگاه پیام نور معرفی شوند.

حمیدرضا قائم پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این باره به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت: در شرایط فعلی و با توجه به نیاز اضطراری آموزش و پرورش، روش‌های متنوع برای جذب معلم وجود دارد حال آنکه برخی مانند دانشگاه پیام نور موضوعی را پیشنهاد کرده است که صرفاً به لحاظ آنکه ساختمان‌های آن دانشگاه خالی مانده و امکانات بدون استفاده است از طرفی دیگر بخشی از اعضای هیئت علمی فراغتی به دلیل کمبود اقبال دانشجویان یا کاهش آن فراغت پیدا کرده اند، وارد عمل شدند و به نوعی از این طریق ورشکستگی خودشان را جبران کنند.

او ادامه داد: نکته دوم اینکه نامه دانشگاه‌پیام‌نور مخالف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون متعهدین خدمت است و در واقع نباید نگاه اقتصادی و فروش خدمات به این دانشگاه وجود داشته باشد آن هم در دانشگاهی که ماموریت‌های اساسی و مهمی برای تعلیم و تربیت کشور دارد، علاوه بر آن برنامه ششم توسعه به طور کامل انحصار تربیت معلم را به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اختصاص داده است.

قائم پناه اضافه کرد: این نامه و اقدام یک کار خلاف قانون است و سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه همه تاکید بر تقویت دانشگاه فرهنگیان دارند؛ گواه بارز این ادعا حضور مقام معظم رهبری، در هفته معلم در این دانشگاه و صراحت ماده ۶۳ برنامه ششم سد نفوذ ناپذیری است که هر کسی را که قصد نامبارکی برداشته باشد پشیمان خواهد کرد و از طرفی این نگاه نازل درمورد تربیت معلمان، حاکی از بینش غلط در خصوص نظام تعلیم و تربیت و به ویژه معلمان به عنوان اصلی‌ترین مولفه فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همچنین به تکذیبیه اعلام شده از سوی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه سوالات و نکاتی در این مورد مطرح است، گفت: تاریخ نامه برای اوائل اسفند ۹۸ بوده و چرا تا زمانی که خبر انعکاس بیشتری پیدا کند مسئولین ساکت بودند؟ و چرا همان موقع تکذیبیه صادر نشد؟ نکته مهم‌تر اینکه دستور وزیر آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه فرهنگیان روی این نامه موجود است.

قائم پناه اظهار کرد: رئیس دانشگاه و وزیر آموزش و پرورش همانگونه که وقتی مبلغی به حقوق معلمان اضافه می‌کنند تا ماه‌ها در رسانه‌ها مصاحبه دارند، الان هم به صورت رسمی موضع خود را اعلام کرده و به صورت مکتوب مخالفت خود را در این اقدام دانشگاه پیام نور اعلام کنند.

تضعیف تربیت معلم

بیشتر بخوانید: پیام‌نور به تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان نگاه خصوصی‌سازی دارد

رایزنی و همراهی مشروط با سایر دانشگاه‌ها

در شرایطی که دانشجومعلمان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت ابراز نگرانی خود از این ماجرا را در فضای مجازی به وضوح اعلام کردند و جز پربازدیدترین فعالیت‌های مجازی هم محسوب شد، اما در نگاه کلی خواستار قطع ارتباط با سایر دانشگاه‌ها نبودند بلکه همکاری را مشروط به چند قاعده و قانون می‌دانستند.

در همین مورد حجت الاسلام والمسلمین دادگر رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان چندی پیش به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر دانشگاه پیام نور دغدعه کمک به ما را دارد به جای ورود به شکل خرید خدمات ساختمان‌ها را با هماهنگی و به طور امانی در اختیار بگذارد.

او گفت: به نظر می‌رسد دانشگاه پیام نور نگاه اقتصادی به این قضیه دارد البته ممکن است در ظاهر به عنوان حسن نیت این کار مطرح شود؛ علاوه بر آن به نظر می‌رسد برخی آقایان از فرصت ارتباط یکی از اعضای هیئت دولت که عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور است دارند سوء استفاده می‌کنند و این روال برخلاف روند‌ها و فرایند‌های قانونی کشور است.

البته اسداله عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش در این باره معتقد بود که در شرایط فعلی آموزش و پرورش و کمبود نیرو می‌توان از امکانات دانشگاه‌های دیگر هم ضمن رعایت اصول تربیت معلم بهره گرفت چراکه آموزش و پرورش در شرایط اضطراری تامین نیروی انسانی است.

آنچه در ماجرای اخیر مورد توجه قرار می‌گیرد آن است که هیچ فرد یا دستگاهی مانع همکاری دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها نیست، اما آنچه محل اختلاف می شود نوع ورود دیگر دانشگاه‌ها و توافقاتی است که میان طرفین انجام می‌شود، حال که دانشگاه فرهنگیان مرجع تربیت معلم شده است وظیفه خطیر آن در شرایط اورژانسی فعلی نیازمند نگاه ویژه و بدون رابطه و رانت به مقوله تعلیم و تربیت است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.