به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، مجتبی ملااحمدی پیش از ظهر امروز در دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین اظهار کرد: این حضور باشکوه حاکی از این است که جامعه یافته راه برون رفت مشکلات جامعه توجه به آموزش و پرورش است.
رئیس دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین بیان کرد: مشغل بیکاری بزرگترین چالشی است که کشور ما با آن روبروست و یکی از مولفههای اساسی که در این زمینه توجه نشده، عدم توجه به این مساله در آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه در سند تحول آموزش و پرورش به این موضوع توجهات خوبی شده است، گفت: با بررسی ۱۱ نظام آموزشی در سراسر دنیا طی ۴ سال، تصمیم گرفتیم مدارس کارآفرینی را راه بیاندازیم و کارآفرینی صرفا آموزش مهارت نیست که چنین مدارسی پیش از این وجود داشت.
ملااحمدی ادامه داد: در این مدارس به دنبال ایجاد نگرش کارآفرینی، حس مسوولیت پذیری، اعتماد به نفس، ریسک پذیری و … را توجه میکنیم و شاید مهارتآموزی در کنار آن خود به خود شکل بگیرد ولی توجه اصلی ما این حس است؛ امروز یکی از نیازهای اساسی نظام آموزش و پرورش ما توجه به این موضوع است.
رئیس دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین عنوان کرد: از مسؤولان وزارتخانه درخواست میکنیم که یک برنامهریزی در کنار سند تحول آموزش و پرورش ایجاد کنیم و سند جامع تحول کارآفرینی و ایجاد نگرش کارآفرینی را تنظیم کنیم و اصفهان به عنوان استانی که همیشیه پیشرو بوده، در این زمینه آماده همکاری است و صنعتگران اصفهانی آمادگی برای پشتیبانی هزینههای انجام این طرح را هم دارند.
وی بیان کرد: ۴ سال است که به دنبال دریافت زمین برای ایجاد مدارس کارآفرین هستیم و علیرغم اینکه در تهران این زمین مهیا بود هنوز در اصفهان این موضوع هماهنگ نشده است.
اگر در سیاست نه شرقی نه غربی داریم، در مهارت هم شرقی هم غربی داریم
حسین خنیفر نیز در این برنامه اظهار کرد: دنیای امروز دنیای گذر و بدون مرز به سمت کارآفرینی است و دنیای سلطنت مهارت است؛ اگر روزی میگفتند کسی کار با رایانه و زبان را بلد نباشد بیسواد است، امروز میگویند هرکسی که لبخند و مهارت نداشته باشد بیسواد است و لبخند به معنای ارتباطات است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: مدارس ابتدایی بیروح داریم و میخواهیم کارآفرین در آن تربیت کنیم؛ باید بدانیم زمانیکه اولویت را به مدارس ابتدایی دادیم، جامعه متحول خواهد شد.
وی مطرح کرد: در مدرسه کارآفرین کارگاه لازم است؛ بارها در کربلا خواندهایم که خیمههای امام حسین غارت شد ولی جواب این سوال این است که امام ثروتمند بود و دین و اسلام هم بر کارآفرینی تاکید دارد.
خنیفر بیان داشت: بیش از ۷۰ سال است که دانشگاه داریم و از زمان امیرکبیر مدرسه داشتیم؛ شاید در سیاست نه شرقی و نه غربی باشیم ولی در علم و مهارت هم شرقی و هم غربی است و این مورد تاکید آیت اله جوادی آملی نیز بوده است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: ۲۳ کشور در ایران جا میشود و ۵۷ ماده معدنی در ایران داریم که بیشتر از هر کشور دیگر تنوع داریم؛ همچنین هفتمین کشور از لحاظ واریته گیاهی هستیم و ۱۰ نوع طلا در کشور داریم ولی ملت نفتخوار هستیم در حالی که همه اینها میتواند زمینه کارآفرینی باشد.
وی با بیان اینکه تنها ۱۱ درصد از ژاپن خاک است و درحالی خانههایشان ۴۰ و ۵۰ متری است که سرانه آموزشی آنها ۵ برابر دنیاست، گفت: کارآفرینی به معنای ایجاد شغل نیست و به معنای ساختن از هیچ است.
خنیفر بیان داشت: کارآفرینی قابل آموزش است و اصول و قواعدی دارد که باید آموزش داده شود؛ کارآفرینی جمعی است و برخلاف تصرف به صورت فردی امکانپذیر نیست.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید جرات و جسارت افراد را بالا ببریم؛ باید اجازه دهیم خودشان را نشان دهند و ریسکپذیری را باید آموزش دهیم و نگران خراب شدن نباشیم.
وی مطرح کرد: اتاقی را در تهران پیدا کردم که ۱۳ سال بسته بود و ساختمانی با ۹۲ سال عمر که میلیاردها سرمایه در آن خوابیده بود را بازگشایی کردیم و توانستیم تعداد زیادی دانشجو در آن پذیرش کنیم.
خنیفر در پایان گفت: کلاسهای ژاپن را بررسی کردم و ویژگیهای منحصر به فردی دارند و توصیه کردم به وزیر که حتما به این کشور سفر کند.
امکانات مدارس کشورهای دیگر گاها کمتر از ماست ولی معلمانشان متفاوتاند
محمدعلی نادی نیز در این برنامه اظهار کرد: ابتدا چکیده مقالات به کنفرانس ارسال شد که نهایتا ۵۲ مقاله رسید و ۲۴ مقاله برای چاپ انتخاب شد و ۱۹ مقاله نیاز به بررسی بیشتر و نهایتا ۵ مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی انتخاب شد.
دبیر علمی دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین تصریح کرد: در سال نخست کنفرانس به دنبال آن بودیم که ابعاد ساختری و محتوایی مدارس کارافرینی را با همکاری با دانشگاهها در معرض دیدگاهها و نظریههای مختلف قرار دهیم که نتایج بسیار خوبی را در بر داشت و نگرشهای مرتبط با ایجاد چنین مدارسی را در سطح استان و استانهای دیگر ایجاد کرد.
وی بیان داشت: براساس فعالیتهایی که در مدرسه خودمان انجام دادیم و همچنین براساس مطالعات تطبقی در کشورهای دیگر و بررسیها انجام شده در مرکز تحقیق و توسعه این مدرسه به سوالاتی رسیدیم که این کنفرانس در پاسخ به این سوالات برگزار شود.
نادی افزود: تفاوتهای که در این بررسیها صورت گرفت این بود که در بسیاری از امکانات مدارس کشورهای دیگر کمتر از امکانات ما بود ولی کاری که معلم در کلاس انجام میداد کاملا متفاوت بود؛ همچنین دوره پیشدبستانی مورد توجه این کشورها بوده است و برنامههایی برای هزار روز اول و هزار روز دوم پس از تولد برنامه داشتند.
دبیر علمی دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین ادامه داد: فرادی که به عنوان معلم کار میکردند قبل از اینکه محتوا تغییر کند، آموزشهای لازم را دیده بودند؛ حرکت در حوزه برنامه درسی از محورهای این کنفرانس است که در قالبهای مختلف ارائه شده است و اگر در این حوزه بتوانیم چرخه محتوای درسی را متناسب با کارآفرینی اصلاح کنیم، میتوانیم در آینده این اهداف را محقق کنیم.
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=4862