به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار مهر، صبح امروز نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.
سید جواد حسینی در ابتدای این نشست گفت: در روز جهانی معلولین بزرگ ترین مجموعه برای معلولان جسمی حرکتی کلنگ زنی شد و تفاهم نامهای با سازمان بهزیستی منعقد شد که ۵ بند بسیار مهم دارد. اوایل هفته آینده با حضور مقام عالی وزیر نشستی داریم تا معاونین درباره بهسازی موارد متعدد در خصوص معلولان کارهای صورت گرفته ارائه شود.
وی در ادامه در خصوص اینکه چرا تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه اهمیت دارد، گفت: برپایی عدالت مظهر یک جامعه اسلامی است. عدالت با مستقر شدن نظام یاد دهی و یادگیری برقرار خواهد شد پس عدالت آموزشی مهمترین جلوه عدالت در جامعه است. لذا در جاهایی عدالت ترجیهی در برخی جاها برقرار باید شود مثلاً در سیستان و بلوچستان باید عدالت ترجیهی برقرار شود و همچنین برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز همین موضوع برقرار است.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از برنامه های این سازمان ارائه داد و بیان کرد: ما کار را از برنامه ریزی شروع کردیم و برنامه های ۱۳۹۹ را به صورت کمی و کیفی توسعه دادیم و برای ۱۴۰۰ هم باید همین اتفاق بی افتد. ما از ۱۸ فعالیت به ۴۶ فعالیت رشد داشتیم و از بعد کیفی نیز در سال های پیشین برنامه های ما سه زیرنظام سند تحول را پوشش می داد اما امروز هر ۶ زیر نظام را پوشش می دهد. بیش از ۶۰ درصد برنامه های ما نوآورانه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ما سه بسته تحولی را به برنامه اضافه کردیم که سنجش پذیر و نوآورانه و مشارکتی و مدرسه محورانه و زودبازده است.
وی در توضیح بیشتر این بسته های تحولی گفت: یکی از این بسته ها مدرسه انطباقی است. بعد فضا و تجهیزات و محتوا و معلم را این بسته در بر می گیرد. ما در این سال ها ۱۶۰۰ مدرسه ویژه برای دانش آموزان استثنایی ساخته ایم و برای برخی گروه ها نیز به صورت ویژه مدرسه ساخته شده مثل ۳۴ مدرسه شبانه روزی و ۶۲ مدرسه مخصوص اوتیسم است و ۲۳ مدرسه مخصوص نابینایان است، ۲۶ مدرسه مخصوص جسمی حرکتی و ۱۰۰ مدرسه مخصوص ناشنوایان است. ما ۲۶ هزار مدرسه پذیرا هم داریم. در برنامه امسال ۶۴ مدرسه را گفتیم باید به شکل الگویی مناسب سازی شوند که در هر استان دو مدرسه است که یکی برای دانش آموزان اوتیسم و یکی پذیرا مناسب سازی می شود که ۱۷ مدرسه کارهایش انجام شده است. در سطح کشور هم ۳۱ سالن ورزشی مناسب بچه ها با نیازهای ویژه داریم.
حسینی گفت: ۴۷ مرکز مشاوره و راهنمایی امروز داریم که ۱۹ مرکز در شرایط کرونا افتتاح شده است و با مراکز مشاوره آموزش و پرورش عادی فرق دارد و بحث توانبخشی را هم دارد. ۲۷۷ مرکز اختلال یادگیری در این سال های اخیر ساخته شده است و ۸۲ مرکز در شرایط کرونا راه اندازی شده است. راه اندازی پارک حرکت و جهت یابی و تحرک راه اندازی شده و تا آخر سال ۲۰ تا باید راه اندازی شود. روز گذشته نیز پروژه های متعددی را افتتاح یا کلنگ زنی کردیم. در مجموع ۶۱۸۱۰ متر مساخت پروژه های مربوطه بود. ۲۱۵ میلیارد تومان ارزش ریالی این پروژه ها بود که به قیمت امروز رقمش بسیار بیشتر است و ما در این پروژه ها زمین را محاسبه نمی کنیم.
وی بیان کرد: یک بخش از مناسب سازی های ما در حوزه منابع انسانی و محتواها انجام می دهیم. در بحث منابع انسانی نهضت زبان اشاره و خط بریل داشتیم که ۵ هزار معلم و مدیر و ولی دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم چون معتقدیم حرکت و ارتباط دو عنصر بسیار مهم برای پیوستن به جامعه است. زبان اشاره و خط بریل ارتباط را تسهیل می کند. تا کنون سه هزار نفر این آموزش ها را دیده اند. برای دوره کرونا به صورت ویژه باید این مناسب سازی ها را جدی تر پیگیری می کردیم پس ۳۹ دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار کردیم.
تکمیل می شود…
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=28528