علیرضا سعدی پور در جلسه شورای تحقیقات آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: در شرایط زیست بوم جدید که بسیاری از مسائل در تعلیم و تربیت تغییر کرده، ما نیازمند خلاقیت، استفاده از خرد جمعی و مشورت برای حل چالشهای احتمالی هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش حضوری در استان مازندران به زیر ۱۰ درصد رسیده، افزود: آموزش و پرورش محور تحولات کشور است و باید برای حل مشکلات این نهاد مهم هماندیشی و کار پژوهشی جدی صورت دهیم؛سالهای سال است که در آموزش و پرورش با برخی مشکلات کلیشهای و تکراری سروکار داریم اما امسال با شیوع کرونا با مسائل مبتلابه جدیدی مواجه شدهایم که باید با نگاه جدیدی به سراغ این حوزه برویم.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران راهکار حل مسائل پیش از کرونا و پساکرونا در تعلیم و تربیت را پژوهشهای کاربردی و اراده برای حل مسائل دانسته و خاطرنشان کرد: طرح مساله کردن در آموزش و پرورش راحت اما حل مسأله دشوار بوده و ما باید به جای طرح مسأله به دنبال حل آن باشیم؛حتی اگر یک مشکل از مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم میتوانیم قدمی بزرگ به سمت پویایی تعلیم و تربیت برداریم، باید سعی کنیم موضوعات و مسائل جدیدتر آموزش و پرورش را بیابیم؛ هنر ما یافتن مسائل نوظهور در زیست بوم جدید است.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، نیازمند تعریف جدیدی از علم و پژوهش هستیم، گفت: مدیریت دانش حلقه مفقوده در عصر حاضر در آموزش و پرورش است و باید تحقق دانش ضمنی به دانش عملی را نتیجه استفاده از روشهای نو و مبتکرانه دانست؛ این روشهای نوآورانه با پژوهشهای علمی و دقیق میسر خواهد شد.
علی سهرابی با اشاره به بروز مسائل نوظهور در تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: بسیاری از پارامترهای مهم و جدیدی که به واسطه تغییرات بنیادین در روشهای ارتباطی و دانشاندوزی ایجاد شده است، نیازمند تحقیق و پژوهش به منظور فهم درست و دقیق از این پدیدههاست. همچنین شیوههای نوین حل مسئله با توجه به بروز مشکلات نوظهور نیز باید در راس پژوهشها قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش، تحقیق و بررسی قبل از انجام کار تاکید کرد: هر تصمیم باید با پشتوانه تحقیق و پژوهش باشد، در بسیاری از موارد که نمونههای آن در آموزش و پروش یافت میشود، به دلیل عدم بررسی دقیق قبل از انجام عمل با شکست مواجه شدند؛به همین خاطر برای انجام طرحهای اجرایی در آموزش و پرورش باید کار تحقیقاتی درست، منسجم و علمی صورت گیرد و هیچ اقدامی بدون پشتوانه پژوهشی نباشد.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به تحقیقات انجام شده در آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: در مجموع ۱۳۵ اقدام پژوهی در استان مازندران انجام شد که از این تعداد، ۸ اثر به دبیرخانه کشوری ارسال شده و این نشان دهنده داشتن ظرفیت بالای استان در امر پژوهش و یافتن مشکلات موجود در آموزش است.
انتهای پیام
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=26975