محمد پورداود در همایش ملی فناوری آموزشی ایران که از سوی دانشگاه بوعلی سینا به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اگر نیم نگاهی به نوآوریهای آموزشی در مدارس ایران داشته باشیم، در مییابیم که وقوع انقلاب اطلاعاتی از سویی و پیشرفتهای روز افزون فناوریها از سوی دیگر نظام آموزشی سنتی را از بسیاری جهات تحت تأثیر قرار داده است تا تحولاتی را به آن تحمیل کند.
پورداود افزود: عدم کارایی نظام پیشین حافظهمدار در شرایطی که حجم علم در هر ۵ تا ۵.۵ سال دو برابر میشود، تغییر در رویکرد سنتی به رویکرد حل مسأله را الزامی کرده است.
وی با اشاره به این که شرایط حادث شده به واسطه کرونا زیست بوم جدید را رقم زده است و مسائل مختلف شامل آموزش، اقتصاد و فرهنگ دچار تغییر شدهاند، تصریح کرد: پیشرفت فناوریهای ارتباطی در نظام آموزشی تأثیر گذاشته و تحولاتی را در آن ایجاد نموده است.
پورداود گفت: بررسی نوآوریهای آموزشی شامل تغییرات در زمینه نظامهای آموزشی، محتوای آموزشی و تغییراتی که به تحول سازمان آموزشی میانجامد، اهمیت فناوریهای آموزشی در ایران را چند برابر شده است و البته دنیا هم همین پارادایم را دنبال میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه امروز تأثیر فناوریهای آموزشی که فناوری اطلاعات و ارتباطات مهمترین آن است، بر میزان یادگیری، بهبود فرایند یاددهی – یادگیری و سواد اطلاعاتی بر همگان مسجل است، خاطرنشان کرد: توسعه روزافزون فناوریهای اطلاعات و استفاده از این فناوریها موجب شده است عصر جدیدی در جوامع بشری آغاز شود.
وی تصریح کرد: جامعه امروز به افراد تحصیل کرده ای نیاز دارد که از قدرت تصمیمگیری برخوردار باشند و بتوانند در دنیایی که روز به روز در حال تغییر است، بر اساس توانایی خود در اندیشیدن، عمل و برقراری ارتباط با دیگران به اجرای تصمیم بپردازند.
پورداود با تأکید بر این که بایستی تمامی افراد، مؤسسات و نظامهای آموزشی خود را برای تغییرات مختلفی که یادگیری را امری ضروری میسازد آماده کنند، افزود: اگر نظام آموزشی ما خواهان مشارکت در جامعهای باشد که بر اساس دانش و فنآوری حرکت میکند، باید خود را برای این تحول عظیم و حیاتی آماده کنند و مزایای استفاده از این فناوری با توجه به اهداف نظام آموزشی به منصه ظهور برساند.
وی با اشاره به این که ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات دریچه جدیدی فراروی انسان گشوده و بر جنبههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی او تأثیر گذاشته است، یادآور شد: انسان سعی کرده با افزایش دانش خود در این زمینه، از آن به شکلهای گوناگون استفاده کند که از جمله آنها آموزش است.
مدیرکل آموزشو پرورش استان با بیان این که آینده جوامع به کیفیت و نحوه کاربرد آموختههایی بستگی دارد که در زمینه علمی به کار برده میشود، افزود: در دنیای امروز در حیطه آموزشی میزان دسترسی به اطلاعات علمی و همچنین استفاده از فناوریهای نوین و نحوه کاربرد آنها به ویژه در تولید علمی، معیار رشد و پیشرفت محسوب میشود بهطوریکه این امر در رتبهبندی آنها تأثیر به سزایی دارد.
پورداود گفت: در عصر اطلاعات دستیابی و نیل به سواد اطلاعاتی امری ضروری است و نیاز دانش آموزان و دانشجویان برای دستیابی به منابع معتبر و کارآمد بر همگان مبرهن و آشکار است.
وی با اشاره به تاریخچه اولین استفاده از فناوریهای آموزشی که به صورت کلاس درس گسترده و آموزش از راه دور و مکاتبهای بود، تصریح کرد: تاکنون که فناوریهای نوین، نوینتر شدهاند باز هم به اهمیت این نوع یادگیری بیشتر و بیشتر وقوف پیدا میکنیم.
پورداود با اشاره به اینکه در کتب درسی دانشآموزان دو رویکرد برای فناوری اطلاعات متصور است که پروژههایی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات نظیر استفاده از رایانه برای پژوهش و انجام پروژههای گروهی و فعالیتهای خاص در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات نظیر استفاده از واژه نگار برای نوشتن یک گزارش، نرم افزارهای گرافیکی و استفاده از سی.دیهای آموزشی را شامل میشود، خاطرنشان کرد: در کنار فناوری اطلاعات نبایستی از سواد اطلاعاتی غافل بود و در بین ۳۴ نوع سواد که پژوهشگران قائل شدهاند، سواد علمی با معنای مصطلح یکی از آنها محسوب می شود و از جمله سوادهای مفید و مدرن می توان به سواد فرهنگی، سواد اجتماعی، سواد سیاسی، سواد اقتصادی، سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی، سواد رایانه ای و سواد اینترنتی اشاره کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به مزیتهای بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی در تعلیم و تربیت، اظهار کرد: کاهش محدودیتهای یادگیری و استفاده از فرصتهای برابر، تسهیل دستیابی همگان به فرصتهای یادگیری با کیفیت خوب و به بهای مناسب، از میان برداشته شدن محدودیتهای ناشی از زمان یادگیری، طول یادگیری، مکان یادگیری فاصله میان فراگیر و منابع یادگیری از جمله معلم و از میان برداشت محدودیتهای ناشی از جنس نژاد، قومیت، موقعیت اقتصادی- اجتماعی فراگیر از جمله این مزیتها به شمار میرود.
پورداود با بیان این که به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان آموزش فراگیر در طول حیات فرد با هزینه کمتر، سرعت بیشتر و کیفیت مطلوب متناسب با نیازها و تواناییهای فرد فراهم میشود، افزود: این فناوریها نتایج مهمی چون تربیت نیروی انسانی متناسب با عصر دانش و اطلاعات، بالا بردن کارایی و بهرهوری در آموزش و پرورش، خودکار بودن کارایی اثربخشی و بهرهوری در آموزش و پرورش، ایجاد مدارس و سایر نهادهای آموزشی و فرهنگی مجازی و تقویت سیستم تصمیمگیری و مدیریت مبتنی بر اطلاعات از طریق نظارت متمرکز و اجرای غیر متمرکز را به دنبال دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، وی خاطرنشان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات فراگیران را قادر میسازد که شرکت کنندهای فعال در کلاس باشند و با استقلال تمام بر فعالیت خود تمرکز کرده و بر فشارهای فیزیکی فائق آیند.
انتهای پیام
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=26051