به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از کرج، استان البرز با توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته است و همجواری با پایتخت یکی از استانهای مهاجر پذیر کشور به شمار میآید.
همچنین وجود ظرفیتهای شغلی در این استان و نزدیکی به مراکز سیاسی و تجاری کشور از دیگر دلایلی است که منجر شده روزانه تعداد مهاجرین به البرز افزایش یابد.
این شرایط به شکلی ادامه پیدا کرده که در سال حدود۸۰ هزار نفر به جمعیت استان البرز افزوده میشود. این تعداد جمعیت گسیل یافته به استان علاوه بر تراکم جمعیت، ترافیک، حاشیه نشینی و آسیبهای اجتماعی پس از آن مشکلاتی دیگر را با خود به همراه داشته است.
آماده نبودن زیرساختهای استان البرز برای جذب مهاجرین منجر شده تا در سرانههای فرهنگی، فضای سبز، آموزشی، ورزشی، پارکها و بسیاری دیگر دچار کمبور شود.
در این گزارش به بررسی سرانههای آموزشی استان البرز و شرایط مدارس این استان پرداخته ایم.
۳۵ درصد از مدارس البرز فرسوده است/کمبود ۸۲۰۰ کلاس درسی تا به الان
با توجه به اینکه میزان سرانه آموزشی کشور ۵/۲۸ متر مربع است اما استان البرز با ثبت آمار ۳/۱۷ متر مربع سرانه آموزشی، از فقیرترین استانهای کشور به شمار میرود.
با این تفاسیر بنا به مباحث مطرح شده توسط مسؤولین ذیربط استان البرز در حال حاضر با کمبود ۸ هزار و ۲۰۰ کلاس آموزشی مواجه شده است.
مجموعه آموزشی استان با هدف ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان موجود و جبران ضعفها اقدام به دوشیفته کردن ۵۰ درصد از مدارس استان البرز کرده اند، همچنین کلاسهای درسی مدارس دولتی با جمعیتی بالغ بر ۴۰ دانش آموز خدمات ارائه میدهند که تمامی این موارد موجب کاهش بهره وری در میان قشر محصل استان خواهد شد.
در این میان تعداد بیشتر مدارس یاد شده فرسوده هستند و استانداردهای لازم را برای برگزاری کلاس درس ندارند، بلکه نیازمند نوسازی و یا تخریب و بازسازی هستند.
نکته ای که بیش از تمامی موارد ذکر شده موجب به صدا در آمدن زنگ خطر در حوزه آموزشی استان البرز میشود، افزایش ۳.۷ درصدی جمعیت دانش آموزشی به صورت مداوم در طول یک سال است. با این تفاسیر به نظر میرسد رسیدگی به مشکل البرز در حوزه آموزشی نیازمند عزم جدی و توجه مسؤولان کشوری است.
در این رابطه سالار قاسمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز، به خبرنگار فارس در کرج، با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ درصد از مدارس استان البرز فرسوده است، گفت: ما سعی کردیم با هدف ارائه مطلوب خدمات آموزشی به جامعه هدف خود، اعتبارات ملی را بیش از گذشته جذب کنیم و خوشبختانه موفق شدیم در سال گذشته با تکمیل پروژههای نیمه کاره رها شده، هزار کلاس درسی به سرانه آموزشی استان البرز اضافه کنیم.
وی تصریح کرد: عدم ساماندهی فضاهای آموزشی یکی از معضلاتی است که این حوزه را به چالش کشانده است، به طوریکه مدارس در روستاها طی چند سال اخیر متروکه شده است.
قاسمی با بیان اینکه مهاجر پذیر بودن استان البرز و تراکم جمعیتی این استان در سالهای اخیر منجر شد تا سرانه آموزشی البرز از استانهای محروم کشور همچون سیستان و بلوچستان عقب بی افتد، ادامه داد: البته بهبود سرانه آموزشی سیستان و بلوچستان پس از راهاندازی کارگروه ویژه کشوری ممکن شد، که با رایزنیهای انجام شده مقرر شد کارگروه ویژه کشوری برای بهبود فضای سرانه آموزشی در استان البرز با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود و فعالیت خود را آغاز کند.
سیر نزولی اعتبارات استانی نوسازی مدارس البرز کنترل شود!/مدارس در البرز فراموش شده است
محمد دلاوریان، مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز در رابطه با اقدامات انجام شده توسط این نهاد در راستای افزایش سرانه آموزشی استان البرز و بازسازی مدارس فرسوده این استان، گفت: طی دو سال اخیر با رایزنیهای فراوان اعتبارات ملی برای ساخت و نوسازی مدارس هشت برابر افزایش پیدا کرده، طی همین دو سال بیش از ۶۰ پروژه نیمه تمام تکمیل و آماده بهره برداری شده است.
دلاوریان اضافه کرد: اعتبارات بازسازی و ساخت و تکمیل پروژههای آموزش و پرورش در سال جاری به رقم ۶ میلیارد تومان رسیده است که با توجه به سیرصعودی قیمت اقلام و تورم و گرانیها رقم اعتبارات محدود است.
وی افزود: در استان البرز مدارس فراموش شده و عزم جدی برای حل معضل سرانه پایین فضای آموزشی، با توجه به رشد جمعیت دانش آموزی که در هر سال ۱۲ هزار نفر است، احساس نمیشود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات برای ساخت مدارس جدید، نبود زمین آموزشی در استان است که هیچ یک از نهادهای ذیربط مورد انتظار، حمایت و همکاری لازم جهت تامین زمین مورد نیاز را در دستور کار خود ندارند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز یادآور شد: پدیده نو ظهور شهرکسازی بدون توجه به زیرساختهای آموزشی روزبه روز در حال افزایش است، به طوری که در حال حاضر ۱۳ شهرک مسکونی بزرگ و کوچک ساخته شده در استان در مجموع فقط ۲۴ مدرسه را ساخته و تحویل دادهاند.
وی تصریح کرد: طبق ماده ۱۸ قانون شورای آموزش و پرورش به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی احداث شده لازم است که یک واحد آموزشی ساخته و تحویل شود که تحقق این موضوع بار بزرگی از روی دوش استان البرز بر خواهد داشت.
ساخت ۹ مدرسه در مناطق محروم استان البرز به صورت سالانه
همچنین حسن مهرانی، مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان البرز، به خبرنگار فارس گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز استان از سال ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کرده است و تا سال ۱۳۹۹ با مساعدت خیرین ۲۵۰ مدرسه تازه ساخت را تحویل مراکز آموزشی داده است.
وی ضمن اشاره به رتبه چهارم استان البرز در ساخت مدارس توسط مجمع خیرین گفت: هر ساله حدود ۹ پروژه در مناطق محروم و کم برخوردار البرز در دست ساخت است و قدمهای بزرگی برای افزایش سرانه ی آموزشی برداشته شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی ما نبود زمین برای برپایی پروژههای جدید است و اگر زمین از طرف شهرداریها و سایر نهادها و دستگاهها در اختیار مجمع قرار بگیرد افراد زیادی دست به نقد آماده احداث مدارس جدید هستند.
با توجه به فقر خدمات آموزشی و رشد جمعیت سالانه استان، انتظار میرود که با یک عزم ملی و توجه و برنامه ریزی ویژه در سطح مقامات عالی کشوری از جمله نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و تلاش بی وقفه مسؤولان استانی و مساعدت آنها در اهدای زمین جهت ساخت مدارس، دانش آموزان استان که سرمایههای بالقوه انسانی هستند، با بهبود خدمات آموزشی و تربیتی به نیروهای بالفعل برای کمک به رشد و پیشرفت کشور، تبدیل شوند.
در این میان نمیتوان نقش نمایندگان مجلس را نادیده گرفت، نمایندگان مردم استان البرز در مجلس یازدهم شورای اسلامی میتوانند با پیگیری این مسائل در راستای رفع مشکل مردم گامهای مؤثری بردارند.
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=15599